Det allvarligaste problemet med förbränningsmotorer är koldioxid snarare än NOx (kväveoxider). Därför, menar Mercedes-chefen Dieter Zetsche, är dieselbilarna avgörande för att minska CO2-utsläppen.
”För samhällets bästa bör man inte avfärda de koldioxidbesparingar som dieseln erbjuder. Vi pratar mycket om NOx men jag tror att CO2 är det största problemet”, säger Zetsche.
I Europa sålde Mercedes fler dieslar förra året än 2016. Enligt Zetsche visar kunderna, genom att fortsätta köpa dem i betydande antal, att de har mer förtroende för dieselbilar än politikerna.
”Under 2018 ser vi en liten dipp i dieselförsäljningen, men på det stora hela visar kunderna fortfarande förtroende. Mer än 50 procent av vår försäljning är dieslar.”
Trots Mercedes-chefens försäkran att kunderna fortfarande gillar dieselbilar planerar Mercedes att börja informera och hjälpa förarna att förstå effekterna av olika typer av körning.