Är man lite konspiratoriskt lagd kan man tro att slangarna finns där för att på ett eller annat sätt övervaka oss – och det är naturligtvis rätt. Slangarnas uppgift är att i första hand att räkna antalet bilar och hastighet.
Slangarna innehåller ingen avancerad teknik utan är ihåliga gummislangar med luft i. I ena änden är slangen försluten, i den andra sitter en mätenhet.
Ny Teknik förklarar att när fordonets framdäck passerar den första slangen bildas en luftpuls, som registreras av en trycksensor. Tidtagningen startas. Samma sak händer när framdäcket kör över den andra slangen, då stoppas tidtagningen och man kan enkelt räkna ut hastigheten.
Genom att även registrera när bakhjulen passerar slangarna kan man räkna ut hur långt det är mellan axlarna. Med den informationen kan man ta reda på vilken fordonstyp det är eftersom alla fordon är indelade i grupper efter hur många axlar de har och hur långt det är mellan dem.
Ibland är det tre slangar och genom att lägga den tredje slangen på snedden mellan de två andra kan man räkna ut det så kallade sidoläget, var i körfältet eller på vägen fordonet kör.