Miljözonerna som är på väg att införas har väckt enormt mycket reaktioner. Vissa ser fram emot att de smutsigaste bilarna kommer förbjudas i stadskärnan. Andra känner sig lurade eftersom vissa av bilarna som förbjuds klassades som miljöbilar för bara några år sedan.
Men det kan finnas ett oväntat sätt att komma undan, skriver Allt om bilar. Veteranbilar – alltså bilar som är äldre än 30 år – kan bli tillåtna i miljözon 1 och 2 hur mycket de vill. De kommer däremot inte kunna köras i miljözon 3, där bara elbilar, vätgasbilar och biogasbilar som klarar Euro 6-utsläppskraven kan köras.
Det innebär att bilar som saknar katalysator och som har mångdubbelt högre utsläpp än modernare bilar kan bli tillåtna i två av tre miljözoner. När miljözonerna tidigast kan träda i kraft, 2020, är de nyaste veteranbilarna av årsmodell 1989. Det är samma år som svenskregistrerade bensinbilar måste ha katalysator.
Osäkert läge
Men om det faktiskt blir så att veteranbilar blir tillåtna i miljözon 1 och 2 avgörs först när lagtexten om miljözonerna läggs fram. I förslaget som Transportstyrelsen tog fram till regeringen 2016 stod dock att veteranbilar skulle vara undantagna från vissa miljözoner.
”Det var bara i miljözon 1 och 2 som veteranbilar skulle vara undantagna i vårt förslag”, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen, till auto motor & sport.
• Såg ni någon risk att bilförare som vill köra i miljözonerna faktiskt köper en gammal bil istället för en ny för att kunna göra det?
”Tittar vi på hela fordonsflottan är det en väldigt liten andel som är 30 år eller äldre och som fortfarande används. Vi såg det inte som någon stor risk att många skulle göra det. Därför lät vi undantaget vara kvar. Vi tyckte inte det var så farligt.”
Lättare regler för veteranbilar
Bilar som är äldre än 30 år klassas som veteranfordon av Transportstyrelsen. Veteranbilar är befriade från fordonsskatt och behöver bara besiktigas vartannat år.
Så funkar miljözonerna
Miljözon klass 2: Från den 1 januari 2020 tillåts bara bensin- och dieselbilar som klarar Euro 5-utsläppskraven eller bättre. Det gäller också för hybrid- och laddhybrider, gasbilar och etanolbilar. Från den 1 juli 2022 måste dieselbilarna klara Euro 6.
Miljözon klass 3: Här tillåts bara elbilar, bränslecellsbilar och fordonsgasbilar som klarar Euro 6-kraven. Laddhybrider tillåts alltså inte.