Volvos nya sportsuv XC50 är på väg – liksom XC20 och flera elsuvar

Framgångssagan för Volvo Cars fortsätter med flera nya suvmodeller de närmaste åren. Vi har intervjuat Volvos toppchefer och ser en mycket spännande framtid.
Volvo lanserar en XC-offensiv och det är ingen tillfällighet. Hungern efter snygga och sportiga suvar verkar inte gå att mätta. I fjol ökade europaförsäljningen med 21 procent, samtidigt som kineser och amerikaner bara fortsätter att älska suvmodeller. Förutom XC50 och lillebror XC20 blir det flera renodlat elektriska suvar. Volvo tänker inte ge walk over i något segment!

Volvos nya sportsuv XC50 är på väg – liksom XC20 och flera elsuvar

Volvo är fortfarande en ganska liten tillverkare när man jämför totalförsäljningen hos premiumtyskarna Audi, BMW och Mercedes. Men håller vi oss till suvar i Europa tar Volvo hem andraplatsen bland både stora och mellanklassare med XC90 och XC60!

Nya minstingen Volvo XC40 har fått en flygande start med utnämningen till Årets Bil 2018 och väldigt mycket talar för att Volvo inte kan motstå frestelsen att bygga både en XC50 och en XC20!

Rent konkret vet vi att Volvo varumärkesregistrerat modellbeteckningen XC50 och europachefen Lex Kessemarkers har kommenterat modellen så här:

"Potentiellt, men inte på kort sikt."

Det lär betyda att en Volvo XC50 skulle kunna byggas i Gent från och med 2021. Fram till 2020 ska Volvo fokusera på att få upp sina volymer och prioriterar inte ett större modellprogram. Utvecklingstiden av XC50 blir dock kort, när beslutet väl är taget.

Volvos lilla arkitektur, kallad CMA, kan anpassas i storlek och XC50 skulle kunna bli lite längre för att inte bli för trång. Rent tekniskt finns alla byggstenar på plats i form av drivlinor, elektrifiering och så vidare. Det skulle vara logiskt att en XC50 hämtar en del ny teknik från nästa generation XC90 som kommer 2021 och ska byggas i nya fabriken i USA.

På så vis skulle Volvo XC50 verkligen kunna ge mer i form av större infotainmentskärm och nya tekniska lösningar som inte finns i XC40. Den som slår till på den kaxiga och dyrare coupémodellen XC50 får alltså också en mer avancerad bil.

När vi är så långt fram i tiden som 2021 finns absolut möjligheten att göra en helelektrisk version av XC50 och det är kanske den nischen som skulle passa bilen allra bäst? När Audi och Mercedes talar elbil är det just mellanklassuvar man främst siktar på och här är redan Jaguar framme med sin I-Pace. CMA-plattformen är förberedd för att kunna bli elbil, vilket Volvo visade för ett par år sedan i konceptform.

Men det räcker givetvis inte med en dyr mellanklass-coupé, Volvo har också siktet inställt på den lite mindre suvklassen med en modell som vi kallar XC20. Volvos utvecklingschef Henrik Green sade tidigare till oss på en direkt fråga om det går att räkna hem ett affärsprojekt på en XC20:

"Tyvärr är industrin fortfarande kvar i synsättet att priset avgörs av storleken. Men om vi kopplar oss fria från det tror jag att framtidens kunder allt oftare kommer att välja mindre premiumbilar och jag tror att det är rätt väg att gå," sa Henrik Green.

Tekniskt är det inga problem att minska dimensionerna och bygga just en XC20. Systerföretaget Lynk & Co har en rad modeller på gång byggd på samma plattform där man delar mycket teknik och på så vis kan Volvo få lönsamhet även i mindre modeller.

Men de stora pengarna per såld enhet tjänar man givetvis på de största modellerna och 2020 kommer Volvo med en stor eldriven suv som vi kallar eX90. Därtill jobbas det givetvis extremt hårt för att få fram en familj av Polestarbilar, där den helelektriska Polestar 3 bygger på nästa SPA-plattform.

Volvo suvvar sig in i framtiden!

Text: Alrik Söderlind

 

Volvo XC50 känns ganska naturlig som en lyxig modellvariant av XC40. Även om vi svenskar betraktar Volvo på vårt eget sätt så är varumärket premium och det innebär att man kan ta bra betalt för sina bilar – kunderna är beredda att betala, helt enkelt. Illustration: Motor Forecast.

Lex Kerssemakers, Håkan Samuelsson och Mårten Levenstam – alla på Volvo Cars.

Så här säger Volvo Cars ledning

Vid vårens Genèvesalong träffade vi Volvos vd Håkan Samuelsson. Med i rummet satt även vice vd Lex Kerssemakers samt chefen för produktplanering och strategi Mårten Levenstam.

AMS: Vad ser ni som de största förändringarna branschen står inför?

Mårten Levenstam: Det farligaste man kan göra är att tro att allt är lika i morgon som det är idag. Inom de närmaste fem åren kommer det att hända otroligt mycket, jag tycker inte riktigt att det märks på mässgolvet. Skulle man komma hit och inte veta vilket år det är kunde det lika gärna vara 2010 som 2018. Människor har olika behov vid olika tidpunkter, sättet vi äger och har tillgång till bil på kommer att förändras. Till exempel är det inte osannolikt att våra prenumerationstjänster kommer att stå för omkring 25 procent av vår försäljning redan om några år.

AMS: Med tanke på bonus/malus-systemets införande i sommar, hur tror ni att det kommer att påverka V90:s dominerande ställning i nyregistreringsstatistiken?

Håkan Samuelsson, HS: Det blir lönsammare att köra med små bilar, men beskattningen är fortfarande koldioxidbaserad och då står sig dieseln bra, inte minst i större bilar.

Lex Kerssemakers: Olika marknader har olika krav. I ett längre tidsperspektiv är vi övertygade om att en elektrifierad bensinmo- tor är en bättre lösning än dieselmotorn. Att ändra vårt långsiktiga mål på grund av att man gör regelförändringar på vissa marknader är inte en hållbar strategi.

AMS: De tyska tillverkarna tror fortsatt på diesel. Mercedes satsar på laddhybridteknik med dieselmotor, Volkswagens Matthias Müller menar att dieselmotorn kommer att få en renässans. Kan den enade fronten för diesel bero på att de tyska tillverkarna har investerat sig fast i dieseltekniken?

HS: Det är möjligt. Har man en fabrik för bara dieselmotorer så har man en annan situation än Volvo. Våra diesel- och bensinmotorer är konstruktionstekniskt mycket lika och monteras i samma fabrik i Skövde eller Kina, vi kan enkelt justera vår kapacitet om vi ser en ytterligare ökning av bensinmotorer. En bensinmotor med mild- hybrid är kostnads- och utsläppsmässigt ungefär likvärdig med en diesel. Vi ser det som en bra basmotor i framtida Volvobilar. En modern diesel är precis lika ren som en bensinmotor, men ska vi under 95 gram koldioxid per kilometer hjälper varken diesel eller mildhybrid, då måste vi gå till laddhybrider i första hand och sedan helt elektriskt.

AMS: När ser vi den sista Volvo personbilen med dieselmotor lämna produktionsbandet?

HS: Vi har en generation dieselmotorer i våra bilar idag och den kommer att säljas så länge våra kunder väljer den. Däremot har vi sagt att vi inte kommer att utveckla någon helt ny generation dieselmotorer. Som liten tillverkare kan vi inte prioritera en ny dieselmotor om vi ska vara ledande inom elektrifiering.

AMS: När nästa generation XC90 lanseras 2021, kommer den då att finnas med dieselmotor och mildhybridteknik?

HS: Det slutgiltiga beslutet är inte fattat, men för att vara tydlig: i dagsläget har vi inga planer på att sätta en dieselmotor i kom- mande XC90.

AMS: Med nya V60 har ni satsat på att ge bilen mer klassiska Volvovärden som lastutrymme och praktiska funktioner. Alla vill inte ha den typen av Volvo. Hur möter ni den kund som saknar en mindre och sportigare Volvo?

HS: Vi var lite polariserade med V60 och V70. Den senare var väldigt kantig och funktionell, medan V60 nästan var en halvkombi, nu har vi helt enkelt gjort bilen lite mer svenskt lagom. Yngre köpare, framför allt i USA, föredrar sedankaross framför kombi. Den S60 som kommer om några månader kommer att vara ett alternativ för de som vill ha en sportigare Volvo med R-Design och en del andra sportiga attribut.

AMS: De senaste åren har det gått fantastiskt bra för Volvo. Om ni skulle vilja göra om något under den perioden vad skulle det vara?

HS: Nu har det ju gått bra så det är svårt att komma på något på rak arm. Men det går inte att sticka under stol med att om vi hade vetat det vi vet idag för fem år sedan hade vi börjat med elektrifieringen tidigare. Vi hade gärna haft en pluginhybrid och elbilsversion av XC40 redan idag. Det gäller att titta framåt och göra rätt saker.

Text: Anders Helgesson

 

Fler specialmodeller från Volvo? Ja, varför inte bygga Concept XC Coupé. En tvådörrars, förhöjd shootingbrake med både attityd, stil och praktiska vardagsegenskaper. Kom igen, Volvo!

När chefsdesignern Thomas Ingenlath kom till Volvo Cars i början på 2012 var mycket av XC90 redan klart, liksom de andra 90-modellerna. Men Ingenlath satte sin prägel på Volvo genom att skapa tre konceptbilar som föregick premiären av nya XC90. Den första, Concept Coupé, kom hösten 2013 och Concept XC Coupé visades på Detroitsalongen i januari 2014.

CMA-plattformen, som är grunden i XC40, är förberedd för att byggas som elbil. En elektrisk, mindre suvmodell passar förmodligen bra på marknaden.

Volvos elektriska framtid:

Volvo ska lansera en helt eldriven bil 2019. Det har Volvochefen själv, Håkan Samuelsson, bekräftat. Det är inte helt okontroversiellt: som du kan läsa längre ned har Volvo tidigare varit mycket kritiska till elbilstekniken. Men mycket kan hända på några år, och förutom dagens laddhybridmodeller kommer nu alltså en helt eldriven bil.

Volvos elbil: Fakta

Det finns inte så mycket officiella fakta om elbilen men flera av Volvos chefer har hintat om en del detaljer. 

Vad som är klart är att Volvos elbil inte ska byggas i Sverige, eller i Volvofabriken i Belgien heller, för den delen. Elbilen ska byggas i fabriken i Luqiao i Kina och därifrån ska den exporteras till resten av världen.

Det kan finnas flera anledningar till att Volvo väljer fabriken i Luqiao i Kina för att bygga elbilen. Eventuellt vill Volvo koncentrera produktionen av bilar som bygger på CMA-plattformen till någon eller några av de kinesiska fabrikerna av logistiska skäl. Men Kina är också ett logiskt val för produktion av elbilar på grund av regeringens olika initiativ för att sänka utsläppen.

Volvo har registrerat flera nya modellnamn som skulle kunna ha något med elbilen att göra, men det är inte bekräftat.

Polestar 2 och Polestar 3

Volvos prestandamärke Polestar har visat upp en ny laddhybrid med räckvidd på 15 mil på eldrift och en systemeffekt på hela 600 hästkrafter. Det blir en exklusiv och dyr toppmodell, men den ska följas av fler Polestarmodeller – och de blir helt eldrivna.

Polestar 2 är mest intressant eftersom den blir en direkt konkurrent till Tesla Model 3, enligt Polestar. Det handlar alltså om en halvkombimodell och den ska lanseras 2019.

Därefter följer Polestar 3 som blir en eldriven suv.

Volvos elbil: Design

Den nya elbilen blir förmodligen ganska kompakt och det är ingen vild gissning att den hamnar i Volvos 40-serie, det vill säga bilar i ungefär samma storleksklass som Volkswagen Golf. Men det är inte klart vilken karosstyp bilen får.

Enligt Volvochefen Håkan Samuelsson handlar det om "en karosstyp vi förväntar oss kommer accepteras globalt" – tittar vi på försäljningssiffrorna i bilbranschen.

"Vi kommer börja produktionen med den helt eldrivna versionen. Varianter med förbränningsmotor kan följa senare", har Håkan Samuelsson sagt till Automotive News.

En intressant detalj är att Volvo också ska utveckla större elbilar på den så kallade SPA-plattformen, som ligger till grund för S90, V90, XC90 och nya XC60.

Text: Erik Söderholm

Håkan Samuelsson tillsammans med 1800 S, en klassiker som lånat en del drag till nya Polestar 1.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Helt rätt väg för Volvo – det här är bilmodeller som jag kan tänka mig att köpa!
15
9

Bilar till salu från Wayke.se