8 sommardäck i 235/65R17 – bästa däcket för mellanstora suvar 2018

Premium De flesta väljer en högrest suv för att biltypen uppfattas som säker och för att den passar bra för nordiska förhållanden. Men ska du färdas tryggt krävs bra däck både på sommaren och på vintern. Vi har testat åtta sommardäck för att hitta det bästa.

I det här testet ingår följande sommardäck: Bridgestone Dueler H/P Sport, Continental CrossContact LX Sport, Dunlop Quattro Maxx, Goodyear Efficient Grip SUV, Hankook Dynapro HP2, Michelin Latitude Tour HP, Nokian Hakka Blue 2 SUV och Pirelli Scorpion Verde. Däckdimensionen är 235/65 R17 XL.

8 sommardäck i 235/65R17 – bästa däcket för mellanstora suvar 2018

Alla vi pratar med som köpt en suv argumenterar för att biltypen erbjuder bättre säkerhet. Intressant då de flesta mellanklassuvarna har högre tyngdpunkt, ofta kortare axelavstånd, kränger mer och har generellt sämre vägegenskaper än en fyrhjulsdriven kombi till samma pris.

Troligen är denna känsla av ökad säkerhet kopplad till den högt placerade förarplatsen i en suv. Och visst sitter man högre än i en vanlig personbil och det är bättre översikt och bättre möjligheter att upptäcka och undgå farliga situationer. Men troligen är det känslan av att sitta lite högre över marken som lockar folk att köpa biltypen. Dessutom tillkommer suvarnas förmåga att ta sig fram vid besvärliga körförhållanden, åtminstone när de är fyrhjulsdrivna.

Men god framkomlighet kan bli en "sovkudde" vid val av däck till denna typ av bil. Man kan lätt förledas att tro att fyrhjulsdriften och antispinn- och antisladdsystemen gör biltypen mindre kritisk i förhållande till de däck som väljs. Men detta är enligt vår mening helt fel tanke. Suvarnas högre vikt ger ofta längre bromssträckor, säkerhetskänslan gör att de ibland körs snabbare under dåliga vägförhållanden och centrifugal- kraften påverkar den högre tyngdpunkten starkare.

Därmed blir valet av bästa möjliga däck minst lika viktigt som för en vanlig personbil. På samma vis som för en sådan har de olika tillverkarna valt en handfull huvudleverantörer av kvalitetsdäck när suven rullar ut från fabriken. Men hur är det några år senare?

Det finns bokstavligen dussintals olika däck att välja mellan och att kvaliteten varierar lika mycket som priserna är det ingen tvekan om. Men klarar du att jämföra däck med rätt lastförmåga och hastighetsklass när du värderar prisutbud från olika leverantörer, oavsett om det är nät butik, lågprisvaruhus, däckfirmor eller handel på nätet?

I det här testet har vi koncentrerat oss på åtta sommardäck som vi menar tillhör premiumskiktet och därmed det bästa du kan köpa till en mellanklassuv.

I bokstavsordning: Bridgestone Dueler H/P Sport, Continental CrossContact LX Sport, Dunlop Quattro Maxx, Goodyear Efficient Grip SUV, Hankook Dynapro HP2, Michelin Latitude Tour HP, Nokian Hakka Blue 2 SUV och Pirelli Scorpion Verde.

Dimensioneen är235/65R17, hastighetsklassen V och lastindex 108. Bakom dessa tal döljer sig en toppfart på 210km/h (H) respektive 240km/h (V) samt en lastförmåga på 1.000 kilo per däck. Många kanske tänker att man kan ha ett däck med lägre hastighetsindex i Norden, men kravet är att däcket ska ha ett index som motsvarar minimum av bilens officiella toppfart.

Ett däck avsett för högre hastigheter är styvare än ett R- eller S-däck, beräknat för hastigheter på 170 och 180 km/h. Ett styvare däck får bilen att kränga mindre i svängen och kan tackla en undanmanöver som "älgtestet" bättre. Det är med andra ord negativt att välja en lägre hastighetskod för att spara pengar. 

De däck vi valt ut för det här testet används ofta på bilar som Audi Q5, BMW X3,Mercedes GLC, VolvoXC60, Honda CR-V, Toyota RAV4, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan.

Alla däck som säljs idag inom Europa har EU-märkning som ger kunden information om rullmotstånd, våtgrepp och bullernivå.

Därmed kan du som kund jämföra olika däck när du gör ditt bästa val. Det kommer alltid bli en kompromiss mellan de olika egenskaperna samt producentens strävan efter livslängd. Vi har främst tittat på säkerhet, köregenskaper och komfort i testet där både mätdata och subjektiva intryck spelar in.

I huvudtabellen hittar du till exempel EU-klassningen när det gäller rullmotstånd, våtgrepp och buller för de olika modellerna medan du finner våra mätningar och värderingar i de mindre tabellerna.

Det enda däcket som har en A-märkning när det gäller våtgrepp är Nokian Hakka Blue2 SUV. Dunlop, Goodyear, Hankook och Pirelli är B-märkta medan Bridgestone, Continental och Michelin har en C-märkning. Vad detta betyder ifråga om bromssträcka på vått underlag var bland det första vi ville ta reda på. Inte bara genom mätning utan även subjektivt – hur bilen uppför sig när man når gränsen för väggrepp på vått underlag.

Det A-märkta däcket från Nokian har kortast bromssträcka följt av det B-märkta däcket från Bridgestone. Pirelli, som också är B-märkt, placerar sig sämst i testet med en bromssträcka som är nästan tre meter längre än Nokians. På handlingbanan upprepar sig det hela. Varvtiderna med Nokian är inte bara bättre, det är också betydligt lättare att köra snabbt och säkert runt banan. Det ger bästa varvtid.

Vad händer när ett däck tappar greppet – vare sig det sker på vått underlag eller på torr vägbana? Att ett däck uppför sig konsekvent och förutsägbart menar vi är helt avgörande för att kunna kalla det säkert. Ett däck som understyr när det går för fort och greppet försvinner gör att bilen går rakt fram. Ett bra balanserat däck kommer normalt att återfå sitt grepp när farten sjunker om föraren lyft foten från gaspedalen.

Andra däck, som till exempel Nokian, Bridgestone och Dunlop, har en jämförelsevis lätt överstyrning när greppet börjar släppa på vått underlag. Det är enkelt att kontrollera med ratt och gaspedal, medan det krävs åtskilligt bättre reaktioner och kunskap för att häva sladden för de övriga däcken vi har testat. Manövrerbarheten varierar också beroende på underlaget, något som vi försökt beskriva i texten under varje däck i huvudtabellen med poängsammandrag och placering.

Förstaplats i detta test går till Nokian Hakka Blue 2 SUV. Det ger inte bara kvick och precis styrrespons utan det är även styvt nog att vara stabilt vid undanmanöver och det bromsar bra på både vått och torrt underlag.

Bridgestone som kommer på andra plats och Dunlop på tredje plats ligger också nära en placering högst upp. De får genomgående fina poäng i många viktiga delmoment och deras gummiblandningar fungerar bra i vårt klimat.

När du tar dina vägförhållanden som utgångspunkt kan du finna det däck som passar dig bäst och det kanske inte är detsamma som i våra utvärderingar. Våra tabeller ger för övrigt en bra bild av karaktären för de övriga däcken. Skalan baseras på att vi anser våtgreppet som viktigast, därefter greppet på torrt underlag. Lägst skattning har vi lagt på rullmotstånd och vägbuller.

Alla däck har låg och bra bullernivå. Vi har valt att inte kontrollmäta den utan hellre ge en subjektiv uppfattning om bullernivåerna inne i bilen. De uppgivna värdena framgår av den sista raden i tabellen.

Lägsta möjliga rullmotstånd sparar naturligtvis bränsle och miljö, men det är bästa möjliga väggrepp och bromsförmåga på torr och våt asfalt som sparar liv i trafiken. 

Ett däck ska uppföra sig konsekvent och förutsägbart på greppgränsen.

Att kunna korta bromssträckan är givetvis viktigt. Notera att karaktären på bullret från däcken är betygsatt, inte den faktiska dB-siffran.

Så här har vi testat

För att få så bra och relevanta resultat som möjligt är alla däcken körda samtidigt på en testbana i Finland. Temperaturen har varierat mellan 13 och 16 grader med lätt molntäcke och fint väder under testerna. Därmed har vi haft testförhållanden som är typiska för Norden stora delar av sommardäcksäsongen. Och för att alla testerna skulle bli så konsekventa som möjligt genomförde vi alla delmomenten flera gånger.

Det bästa däcket får som utgångspunkt maxpoäng, det vill säga 10. Värderingsschemat följer en progressiv funktion så att däck med liknande egenskaper ska kunna skiljas ut med tillräcklig säkerhet.
Detta schema används också för den objektiva värderingen från flera erfarna testförare, som för buller och handling/vägegenskaper.

För handling på våt och torr körbana har ett däck med trygga balanserade egenskaper, som dessutom beter sig som en bilförare förväntar sig, fått toppoäng. Bristande väggrepp eller utpräglade lastväxelreaktioner på gränsen av väggreppet (däcket tenderar att över- eller understyra påtagligt) ger poängavdrag.

Vattenplaningsegenskaperna har vi bara bedömt i längsgående vattenplaning. Det ger information om hur däcket beter sig i exempelvis djupa hjulspår orsakade av vägslitage. Den kritiska hastigheten vid körning rakt fram säger något om ett däcks säkerhetsmarginaler.

Rullmotståndet för däcken är genomfört i laboratorium med en rulltrumma (se bild här nedan). Hur lätt däcket rullar påverkar bränsleförbrukningen, men detta måste tillverkaren balansera mot bästa möjliga väggrepp, särskilt på våt vägbana.

Alla däcken har körts samtidigt på en testbana i Finland. Temperaturen har varierat mellan 13 och 16 grader, typisk sommarväder alltså.

Det är i vätan man brukar se skillnaderna mellan däcken. Nokian är bäst i tre kategorier, men inte när det gäller vattenplaning.

I det här testet ingår följande sommardäck: Bridgestone Dueler H/P Sport, Continental CrossContact LX Sport, Dunlop Quattro Maxx, Goodyear Efficient Grip SUV, Hankook Dynapro HP2, Michelin Latitude Tour HP, Nokian Hakka Blue 2 SUV och Pirelli Scorpion Verde. Däckdimensionen är 235/65 R17 XL. Däcktestet publicerades i auto motor & sport nummer 8-2018.

Foto och text: Sven Furuly.

Svensk bearbetning: Torbjörn Lundgren.

 

Alla fakta samlade i en tabell. Bästa betyget är 10, i respektive kategori.

Testredaktör Sven Furuly i högsta hugg.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
För mig är våtegenskaperna viktigast på sommardäck!
6
3