Teslas batterier tappar oväntat lite kapacitet – sällan mer än 10 procent

Att batteriet försämras snabbt är en av stötestenarna för potentiella elbilsköpare. Men data från Tesla-ägare visar att de flesta batterierna efter 26.000 mils körning inte ens har tappat 10 procent av kapaciteten.

Ett Tesla-forum i Holland och Belgien samlar in data från Tesla-bilar över hela världen, i skrivande stund cirka 350 bilar. I Google-dokumentet finns bland annat uppgifter om hur många mil bilen och rullat och batterikapacitet.

Enligt sajten Electrec visar siffrorna att de flesta Tesla-batterier efter de första 10.000 milen har tappat cirka 5 procent i kapacitet. Men därefter tappar inte batteriet så mycket, de flesta försämras inte ens med ytterligare fem procent.

Uppgifterna från bilägarna indikerar att det genomsnittliga batteripaketet i en Tesla kan rulla 30.000 mil innan det är nere på 90 procents kapacitet. Och då är nog inte batterikapaciteten det stora problemet, utan bilens övriga skick och slitage.

Diagram från forumets insamlade data. Klicka för större.

Tesla poängterar att batteriets normala försämring som kommer av "batterianvändning" inte omfattas av någon garanti för Model S och Model X.

"Alla litiumjonbatterier upplever en gradvis energi- eller strömförlust med tiden och användning. Denna försämring omfattas INTE av batteriets garanti."

För nya Model 3 finns dock en garanti som innebär att batterikapaciteten inte ska understiga 70 procent. Men att det skulle inträffa verkar osannolikt, om Tesla använder sina erfarenheter från Model S och Model X.

Teslas batteriexpert Jeff Dahn säger att man ska undvika att ladda batteriet till max om man vill att det ska leva länge.

"Kan man hålla sig kring en daglig laddning på 70 procent ger det maximal livslängd", enligt forskaren.

Electrek skriver att människors skepsis till elbilsbatterier beror på de skriverier som omgärdat Nissan Leaf, där en del upplevt problem med försämrad batterikapacitet. Därför har Nissan nu en mer omfattande batterikapacitetsgaranti.

En nyligen genomförd studie visar att Nissans 24 kWh-batteripaket förlorar cirka 20 procent av sin kapacitet på 5 år och att Nissans senaste 30 kWh-batteri förlorar kapaciteten snabbare. Nissan har inte samma typ av kylande/värmande temperaturreglering av batteripaketet som Tesla använder.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det var mindre kapacitetstapp i Teslas batterier än jag trodde.
92
13

Bilar till salu från Wayke.se