Volvochefen Li Shufu ser nya samarbeten – lovordas av forskare

När fordonsindustrin övergår till fossilfria och autonoma transporter krävs ett helt nytt tänkande – och nya samarbeten. De som avstår från samarbeten blir uppslukade av...
Annons

När fordonsindustrin övergår till fossilfria och autonoma transporter krävs ett helt nytt tänkande – och nya samarbeten. De som avstår från samarbeten blir uppslukade av andra företag eller går under.

Det skriver Li Shufu, styrelseordförande för Geely Auto och Volvo Car Group, i en debattartikel i Dagens Industri. Han beskriver utmaningarna som fordonsindustrin står inför med trängsel-, miljö- och klimatfrågor. Även om en stor tillväxt – som den i Kina – gynnar fordonsindustrin är det ingen lösning på problemen. Istället behövs nya samarbeten och allianser för att få fram ny, disruptiv teknik som helt ändrar förutsättningarna för framtida transporter.

Att Li Shufu lyfter fram just samarbeten och delad forskning kan förklara de uppköp som han medverkat till nyligen. Förutom att köpa en minoritetspost i Volvo AB (lastvagnstillverkaren) överraskade man också med att köpa nästan tio procent i Daimler AG.

Men uppköpen i fordonsindustrin som Li Shufu gjort får beröm av Martin Sköld, forskare och fordonsexpert på Handelshögskolan i Stockholm:

”Geely är storägare i de här företagen. Det vore rimligt att man ser möjligheterna att samarbeta. På ett högre plan är det en vädjan om att vi kanske ska vara mer inställda på att sträcka ut armarna och söka möjligheter att jobba över företagsgränserna. Det tycker jag är tilltalande och intressant,” säger Martin Sköld i en kommentar till Sveriges Radio.

Annons
Annons
Rulla till toppen