Omfattas av bonus – men tillåts inte i strängaste miljözonen

Inom ett par år slår ketchupeffekten av laddbara bilar till, skriver Bil Sweden. Över 100 nya laddbara modeller väntas landa på den svenska marknaden de kommande åren.
Annons

Omfattas av bonus – men tillåts inte i strängaste miljözonen
Antalet laddbara bilar väntas öka explosionsartat de närmsta åren.

Nyregistreringarna av laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) fortsätter gå mycket starkt och ökade med 48 procent 2017 jämfört med 2016.

”I år räknar vi med att andelen laddbara bilar kommer att vara drygt nio procent. För de kommande tre åren räknar vi med att de laddbara bilarna utgör 12 procent 2019, 19 procent 2020 och 25 procent 2021”, säger Jessica Alenius, Vice vd på Bil Sweden.

Den 1 juli i år införs bonus-malus-systemet som innebär att bilar som släpper ut högst 60 g koldioxid/km får en bonus. För bilar med nollutsläpp är den högsta bonusen 60.000 kronor och sedan minskar bonusen linjärt till 10.000 kr. Även gasbilar får en bonus på 10.000 kronor.

”Det är viktigt att det även introduceras styrmedel för användandet av laddbara bilar – och inte bara vid köptillfället. Därför är det kontraproduktivt att laddhybriden som omfattas av bonus inte tillåts i zon 3 i regeringens förslag till miljözoner”, säger Jessica Alenius.

Förutom styrmedel menar Bil Sweden att det är viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut så att de som köper en laddbar bil kan ladda sin bil, framför allt hemma i sin bostad eller på sitt arbete. Man behöver säkerställa att de som bor i flerbostadshus har tillgång till laddinfrastruktur.

”Elbilar och laddhybrider ska inte begränsas till enbart de som bor i radhus eller eget hus”, säger Jessica Alenius.

Annons
Annons
Rulla till toppen