Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers

PREMIUM Många av dagens bilister har dåliga kunskaper om trafikregler och vägmärken. Det anser tre trafikskolor som nu berättar för auto motor & sport om trafikreglerna och situationerna som förvirrar svenskarna mest.
Annons

Det verkar som att svenska bilförare lägger sig till med ett allt sämre trafikbeteende. Bilförarna visar liten hänsyn, saknar förmågan att se helheten och använder mobilen bakom ratten. Många verkar ha glömt bort stora delar av det som lärdes ut när de en gång tog körkort.

Det anser tre trafikskolor från Stockholm, Göteborg och Kalmar. Utbildarna är överens om att de teoretiska och praktiska kunskaperna ofta är dåliga.

Kanske lite överraskande är det yrkesförarna som sticker ut i sammanhanget, enligt Anwer Yacoub, som är grundare av Gabriels Trafikskola med verksamhet på Östermalm i Stockholm och i Jakobsberg. Enligt honom sticker inte minst taxi- och lastbilschaufförer samt skolbussar ut särskilt.

”I Sverige är de värsta förarna de som kör barn, trots att de ju borde vara de bästa. Jag har funderat länge på varför det är så”, säger han.

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers
Rondeller är en gammal klassiker bland trafiksituationer där svenskar ofta ”kör bort sig”. Du ska blinka när du svänger ur rondellen.

Jo, bussen har förkörsrätt

Dock har stadsbussarna ett oförtjänt dåligt rykte. De plågas av bilisternas okunskap.

”Det är synd om busschaufförer som kör i linjetrafik. Många tycker de är aggressiva, men det är tvärt om. Bilförare struntar i att bussar som ska svänga ut från hållplatser på 50-väg har företräde. Folk kör om och glömmer bort att det ofta finns ett övergångsställe efter busshållplatser”, säger Anwer Yacoub.

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers
Anwer Yacoub på Gabriels Trafikskola.

Rondellkörning

Det här är ett ämne som alltid engagerar auto motor & sport-läsarna. Vår guide till hur du ska köra i en rondell väcker alltid reaktioner. Anwer Yacoub konstaterar att det finns en väldigt stor osäkerhet kring när bilförarna måste blinka och inte i rondeller.

När du kör i en rondell som inte är utmärkt som cirkulationsplats behöver de som kör rakt fram inte blinka höger, enligt trafikreglerna. Men du bör ändå göra det – och blinka först vänster om du ska vidare i rondellen. Annars kan de som kommer från motsatt håll tro att du tänker köra rakt fram och kasta sig ut framför dig.

Du bör ligga i vänsterfil tills bilen passerar den sista aktuella refugen, men det är inget måste. Då blinkar du höger, byter till högerfil och lämnar sedan rondellen. Enligt Anwar Yacoub kör många för fort in mot rondellen och slarvar med placeringen i den.

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers
Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers
Camilla Brenander är utbildningsledare på Kramérs Trafikskola i Göteborg.

Blinka eller inte?

Det finns många kunskapsluckor bland alla som har körkort, enligt Camilla Brenander, som är utbildningsledare på Kramérs Trafikskola i Göteborg. Det kan handla om en så enkel sak som att ge tecken. 

”Man ska komma ihåg att förarprovet bara är en stickprovskontroll som inte garanterar en adekvat kunskap hos föraren. Om man ställer frågan ’när är man skyldig att blinka enligt lag?’, så kan många inte svara på det. Man ska ge tecken när man svänger, när man rör sig i sidled, vid start från vägkant och när man ska vända. Och man ska blinka även om körfältet har en pilmarkering för vänstersväng”, säger Camilla Brenander.

Det gäller också att du ger tecken i tid så att det verkligen är till nytta för omgivningen.

”Det handlar om förmågan att se samspelet och kunna samarbeta med varandra. Det ansvaret ligger hos bilisten – men många förare tolkar allt utifrån sitt eget perspektiv”, säger hon.

Gamla klassikern: Högerregel och huvudled

Många har svårt med regeltillämpning. Ofta agerar bilförarna som att den bredare vägen per automatik är att betrakta som huvudled, och förutsätter att bilar som kommer från mindre gator ska lämna företräde. Så är det inte. Det här är en gammal ”goding” som många bilister känner igen sig i. Och de flesta som kört i större städer vet att högerregeln sällan används där.

Men det räcker att någon bilist kör ut från höger – helt enligt lagboken – och att den som kommer från vänster inte förväntat sig det – för att en ordentliga olycka ska uppstå.

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers

Mittfilsåkare

På motorvägen ska föraren alltid sträva efter att ligga i filen längst till höger. Många missar detta, och håller inte avståndet. Du bör minst tillämpa tresekundersregeln. Och svenskarna är inte helt på det klara med att kugghjulsprincipen är det effektivaste sättet att samsas med de som kör på påfarterna. 

”Många tror att den svenska motorvägen är huvudled, men varken de som befinner sig på vägen eller de som kör i accelerationsfältet har företräde. Därför säger regeln att man har skyldighet att hjälpa varandra. Det här vet folk faktiskt inte”, säger Ralf Kock, vd för Kalmar Trafikskola. 

Luriga vägmärken

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers

Vissa vägmärken skapar osäkerhet – exempelvis vet man inte att de runda, elektroniska hastighetsskyltar som sitter på motorvägar och i tunnlar övertrumfar fasta skyltar. Många är omedvetna om att märket för ”gångfartsområde” innebär att hastigheten ska ligga på 5–7 km/h – och du måste lämna företräde för gående och allt annat som inte är en bil.

Svenska bilister har usel koll på rondeller och blinkers

Vid järnvägskorsningar sitter skylten ”Avstånd till plankorsning”. Tre streck betyder att det är 150 meter till järnvägen, två streck – 100 meter, och ett streck 50 meter. Att folk inte saktar ned vid skyltar om vägarbeten handlar förmodligen inte om okunskap, utan nonchalans.


Reglerna och situationerna som bilisterna sällan har koll på

Lämnar inte företräde för buss. När den står vid hållplats på 50-väg och blinkar vänster måste du vänta.

Kör om på fel ställen. Förbud råder exempelvis på 30-väg, innan obevakade övergångsställen och cykelöverfarter.

När trafikljusen blinkar gult. Då gäller vägskyltarna, och inget annat.

Avstånd. Du ska alltid som minst hålla dig till tresekundersregeln

Olagligt att köra mot gult. Men många verkar ha bestämt sig för att det var bättre förr. Du måste stanna för gult om det inte innebär att du måste tvärnita ordentligt och därmed riskerar att orsaka en trafikolycka.

Fickparkering. Fortfarande en plåga för många svenskar.

Ger inte tecken. Du måste blinka när du svänger, rör dig i sidled, vid start från vägkant och när du vänder.

Högerregeln. Nej, den större vägen är inte automatiskt huvudled.

Annons
Annons
Rulla till toppen