Falsk trafiksajt polisanmäld – tar betalt för tjänster som oftast är gratis

Många har trott att de kommit till Transportstyrelsen när de i själva verket har hamnat hos en privat aktör som tagit betalt för tjänster som är gratis hos myndigheten. Nu är sajten polisanmäld.

Konsumentverket har fått in många anmälningar av sajten trafikenheten.se. Dessutom har Transportstyrelsen har tagit emot 100–150 samtal om dagen från lurade konsumenter.

Nu stäms företagaren av Konsumentombudsmannen, som vill att domstolen stoppar sajten omedelbar och drabbade konsumenter har polisanmält företaget.

Många har trott att de kommit till Transportstyrelsen när de sökt på webben efter den tjänst de behövt göra, som till exempel ställa av ett fordon. Men i själva verket har de hamnat hos en privat aktör som tagit betalt för tjänsterna. 

Väl inne på sajten dyker ett formulär upp, och för en kostad av 495 kronor erbjuds tjänster som för det mesta är gratis hos myndigheterna.

En läsare som har erfarenhet av den anmälda sajten skriver så här till auto motor & sport:

"Jag gjorde en sökning på Google att beställa regskyltar och klickade på det översta i alternativet i svarslistan: www.trafikenheten.se

De har namn och design så man tror att man hamnat på "rätt" ställe men du får betala 450 kronor för regskylten för att de "hjälper dig beställa" eller ställa på bilen osv... Skylten kostar 90 kronor hos Transportstyrelsen.

Om man inte är supersäker på vart man vänder sig, är det lätt att tro att Trafikenheten är det officiella stället."

Genom att använda sig av så kallade Google AdWords kan man få en sajten att hamna högst upp vid sökningar på vissa specifika ord, som i det här fallet före Transportsyrelsen.

Det är inte olagligt att ta betalt för en tjänst som är gratis, men det måste vara tydligt att konsumenten har kommit till ett företag som tar betalt, och inte till en myndighet. Webbplatsen har också saknat, eller haft felaktig information om ångerrätt och kontaktuppgifter till företaget. Detta strider mot lagen.

"Det är överträdelser av mycket allvarlig art som den här företagaren ägnar sig åt. Många har drabbats och KO ser allvarligt på att konsumenterna inte kan lita på vem som är avsändaren. Förutom onödiga kostnader för konsumenterna kan det på sikt undergräva förtroendet för myndigheter och statlig verksamhet", säger Carolina Andersson, processråd vid KO.

Konsumentombudsmannen vill att Patent- och marknadsdomstolen stoppar verksamheten omedelbart. Dessutom vill KO att företagaren tvingas betala 30.000 kronor i marknadsstörningsavgift.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är alltid kritisk på nätet.
26
0