Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Nu drar det igång, efter succén med V90 är det dags att börja bygga Volvo V60, specialskräddad för svenska familjer. Din nästa favorit?
Annons

Gamla Volvo V70 och förhöjda skogsmullen XC70 blev favoriter i mellanmjölkens land, inte minst efter reklamkampanjerna med Zlatan. Det är faktiskt svårt att hitta någon svensk som inte har en relation till V70/XC70.

Men nu är det nya tider. Gamla V70 fick en större, lyxigare ersättare i Volvo V90 och XC70 fick på samma sätt en efterföljare i Volvo V90 Cross Country. Det kliv uppåt som V90/V90 CC gjorde skapade ett utrymme nedåt och där hittar vi numera helt nya generationen Volvo V60.

Nya Volvo V60 har inte samma fräcka vinkel på bakluckan som V90, utan är mera praktisk med ett rejält bagageutrymme. Byggd från början för att bli en folkhemskombi med pris från 317.000 kronor.

Från start lanseras tre motoralternativ till nya Volvo V60, två framhjulsdrivna dieslar (D3 och D4), samt den fyrhjulsdrivna bensinaren T6. Dessa modeller går att få i utrustningsnivåerna Momentum och Inscription. Fler motoralternativ, exempelvis laddhybrider med fyrcylindriga bensinmotorer i kombination med eldrift, T6 Twin Engine och T8 Twin Engine, kommer senare i höst.

Volvo har byggt några förseriebilar men idag, 26 april, rullade officiellt den första Volvo V60 av bandet i Torslanda. Nya Volvo V60 bygger på samma SPA-plattform som XC90, XC60, V90 och V90 CC – vilket innebär att man bygger bilarna i Torslanda, Göteborg. De mindre modellerna, baserade på CMA-plattformen, byggs i Gent (Belgien).

 

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda
Här är den, första ”officiella” Volvo V60 som rullar av bandet i Torslanda.

Nya Volvo V60: Priser och motoralternativ

• D3 FWD 150 hk Momentum (manuell) från 317.000 kronor
• D4 FWD 190 hk Momentum (manuell) från 337.000 kronor
• T6 AWD 320 hk Momentum (automat) från 397.900 kronor

Automatlåda kostar 19.900 kronor. Tillägg för Inscription är 49.000 kronor på samtliga varianter.

• T6 Twin Engine AWD Inscription från 518.900 kronor. Hästkrafter: 253 hk + 87 hk – totalt 340 hk.
• T8 Twin Engine AWD Inscription från 548.900 kronor. Hästkrafter: 303 hk + 87 hk – totalt 390 hk.

Intressant kan vara att jämföra priser för nuvarande generation V60 och då kan vi se att V60 gör ett rejält skutt uppåt. D3 150 hk kostar från 293.000, D4 190 kostar från 315.900, T6 AWD finns inte idag men T5 kostar från 321.800 kronor.

Nya V60 finns på bygg din Volvo

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Nya Volvo V60 är 4.761 millimeter lång och det är 13 centimeter längre än föregångaren (4.628 mm). Nya V60 är faktiskt bara fem centimeter kortare än salig V70, som ersattes av V90 (4.936 millimeter lång).

Bagagerumsvolymen i gamla V60 var inte så imponerande, 430 liter under insynsskyddet och 1.240 liter om man fällde baksätet. Men nya generationen Volvo V60 rymmer 529 liter (+99 liter) och hela 1.364 liter (+124 liter). Det gör inte V60 ”världsbäst” bland kombibilar, men det är en klar förbättring. Som jämförelse rymmer Volvo V90 560/1.526 liter, och motsvarande volym för gamla V70 var 575/1.600 liter.

Tittar vi på axelavståndet så är det uppenbart att nya Volvo V60 bygger på samma plattform som V90. Hjulbasen på nya V60 är 2.872 millimeter, vilket är nästan tio centimeter mer än förut. Det ger en märkbar skillnad i baksätet, där man har gott om plats mellan knä och ryggstödet till stolarna fram. Det var inte fallet med gamla V60, som kändes trång för vuxna som satt bak.

Däremot sitter man ganska lågt i baksätet i nya Volvo V60 och lårstödet är obefintligt, för vuxna. Att baksätet är så lågt beror på att hela bilen är lägre, nya V60 är 1.427 millimeter hög, knappt sex centimeter lägre än föregångaren (och cirka fem centimeter lägre än V90). Huvudutrymmet är dock gott i nya V60.

Därmed kan man se det som mera rättvist att betrakta nya V60 som en modern ersättare till V70. V90 är en längre och annorlunda bil, nya V60 har en ganska upprätt D-stolpe för att maximera bagagerummet och har ett betydligt rymligare baksäte (jämfört med sin föregångare). Volvo skulle ha kunnat göra nya V60 högre och vinna både bättre volym och bättre lårstöd i baksätet, å andra sidan kan man säga att de som behöver just detta borde välja en XC60 istället.

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Första Volvo V60 – folkhemskombin – har rullat av bandet i Torslanda

Mått och fakta för nya Volvo V60

Längd/höjd: 4.761/1.427 millimeter.

Bredd med/utan sidobackspeglar: 1.850/2.040 millimeter

Hjulbas: 2.872 millimeter.

Spårvidd fram och bak: 1.610 millimeter.

Markfrigång: 128 millimeter.

Bränsletank FWD/AWD: 55/60 liter.

AdBluetank: 11,5 liter.

Max släpvagnsvikt: 1.600–2.000 kilo.

Maxlast på tak: 75 kilo.

Luftmotstånd: 0,29 Cd.

Hjulupphängning: Dubbla A-armar fram, spiralfjädrar fram, hydrauliska stötdämpare, tvärställd bladfjäder bak. Luftfjädring är tillval.

Vändcirkel: 11.0–11,3–11,7 meter (beroende på fälgstorlek).

Bromssträcka 100–0 km/h: 35 meter.

Nu skrivs ett nytt kapitel. Här rullar vår första nya Volvo V60 av bandet i Torslandafabriken. #MadeBySweden

Posted by Volvo Car Sverige on Thursday, April 26, 2018

Annons
Annons
Rulla till toppen