Test: 6 sportdäck och 3 R-däck i test 2018 med BMW M2 - 245/35 R19 och 265/35 R19

Premium I årets test av sportdäck inkluderar vi även tre R-däck, usla på vått men grymma på torr asfalt. Som testbil använder vi BMW M2 och dimensionerna är 245/35 R19 och 265/35 R19.

Bland sportdäcken ska dessa testas: nya Michelin Pilot Sport 4 S, Continental SportContact 6, Falken Azenis FK510, Hankook Ventus S1 evo2, Nankang Noble Sports NS-20 och Toyo Proxes Sport. Dessutom tillkommer tre R-däck: Michelin Pilot Sport Cup 2, Pirelli Trofeo R och Toyo R888. R-däcken är direkt farliga på våta vägbanor men på torr asfalt – oj vad det greppar!

Då återstår bara en fråga, som du hittar svaret på här: Vilket däck är bäst för dig och din bil?

Test: 6 sportdäck och 3 R-däck i test 2018 med BMW M2 - 245/35 R19 och 265/35 R19

"Detta är en premiumartikel – exklusivt för dig som är prenumerant"

Himlen var stålgrå i Auvergne där vi skulle påbörja våra tester. Den testosteronstinna BMW M2 med 3,0-liters turbosexan mullrade förväntansfullt inför dagens prövningar. Den skulle få känna på mördande teststräckor, lömska vattensamlingar, maximala inbromsningar och körning på däckförstörande råasfalt.

En sista gång kördes BMW:n ned i vattenhindret: Flera millimeter vatten pressades här effektivt undan från slitbanan på de 265 millimeter breda gummivalsarna. Med 370 hk vid 6.500 r/min i BMW:n plågades nu också däcken runt kurvorna och genom att tvingas till kraftiga och upprepade inbromsningar.

Detta är en lögn. Att köra en sportvagn av typen BMW M2 på sportdäck under sådana betingelser är som att färdas på såpbelagd is. Förklaringen är enkel:

Mycket gummi och breda däck ger bra grepp men det försvinner vid förhållandevis låga farter av den vattenkil som bildas mellan däcken och vägbanan. Vattenplaning uppstår då och väggreppet försvinner på ett ögonblick.

En situation som denna kan en erfaren förare reda ut åtminstone vid körning rakt fram. Det gäller bara att fortsätta i samma riktning och sakta sänka farten tills väggreppet kommer tillbaka. ESP-systemet är också till hjälp här. Vattenplaning är däremot kritisk när den inträffar i en kurva eller när föraren vridit om ratten och bilen just börjat svänga. I det läget är det oftast bakhjulen som tappar greppet när de kommer ut på den våta delen av vägen efter att ha rullat i spåren av framhjulen. Är farten hög går det knappast att undvika att bilen helt tappar väggreppet och bringas i okontrollerbar sladd.

Även de många elektroniska skyddsänglarna är maktlösa här – utan direktkontakt med asfalten kan de inte göra mycket. Speciellt kritiskt är detta för sportvagnar med däck av olika dimension där bakdäcken ofta är bredare än framdäcken. När man kan känna i ratten att vattenplaning inträffat fram, då är det redan för sent.

Vad vi vill ha sagt med detta är att sportvagnar med extra breda däck och körning i hög fart under regn inte hör ihop. Riskerna är för stora både för bilen och människorna i den. Berusningsmedel kan som bekant hota hälsan. Så även denna M2, med olika dimension på däcken, som har ett fantastiskt väggrepp men bara så länge det är torrt.

245/35 R19 fram och 265/35 R19 bak, sådan är bestyckningen och det är inga billiga puckar. Här har vi sex uppsättningar sportdäck som ska monteras på BMW:n. Till detta kommer tre omgångar så kallade R-däck, med huvudsaklig inriktning på bankörning. Vilka passar till vad?

Bland sportdäcken ska dessa testas: nya Michelin Pilot Sport 4 S, Continental SportContact 6, Falken Azenis FK510, Hankook Ventus S1 evo2, Nankang Noble Sports NS-20 och Toyo Proxes Sport. Dessutom tillkommer tre R-däck: Michelin Pilot Sport Cup 2, Pirelli Trofeo R och Toyo R888.

Synd att elda upp fina däck, men med en modell som BMW M2 är det svårt att låta bli en svansviftning, då och då.

Vad vi här ska göra är en jämförelse mellan sportdäck av typen "UUHP" (double-ultra-high-performance-tyres) och R-däck. Den väsentliga skillnaden mellan dessa däcktyper är våtegenskaperna. Medan sportdäcken ska behålla sina egenskaper till drygt 30 procent sjunker de till 20 för R-däcken och dessa ända ned till 10 vid race.

Är det då möjligt att göra en rättvis jämförelse? Nej, inte helt. För att kunna ta hänsyn till det överlägsna greppet hos R-däcken på torr bana har vi ökat det maximala betyget från tio till tolv poäng i de dynamiska testmomenten. Härigenom kan vi utjämna den stora nackdel sportdäcken har på våt bana.

Vad är då mest utmärkande för sportdäcken i jämförelse med sportdäcken? Överlägsna på torr väg med med glasklar respons, suverän spårhållning, hög styrpecision och hela tiden förutsägbart beteende hos bilen: Michelin med samma nominella prestanda som Continental men något mindre spontanitet vilket ger det en större säkerhetsmarginal vid gränsen för vad väghållningen tillåter.

Med Continental blir det tvärtom vid vått underlag. Här kan det mer vattentåliga Continentaldäcket konkurrera ut Michelin. Resultatet blir att Continental och Michelin placerar sig främst. Den som vill känna sig säker i sin M2 på torr sommarväg och även kunna köra några snabba varv på en bana i regn kan hitta dessa egenskaper hos tillförlitliga och komfortabla Falken Azenis FK510.

Även Hankook Ventus S1 evo2 tenderar att fungera på samma sätt och gör det med mindre rullmotstånd än hos Falken. Också Toyo Proxes Sport uppvisar goda prestanda och kan rekommenderas.

Med Nankang kunde vi notera de snabbaste varven på våt bana men det var inte det lättaste däcket att köra. De överlägsna vattenplaningsegenskaperna gav ett tydligt försprång på de starkt bevattnade delarna av banan. Men bara där. Bromsa på våt bana kan det inte och vid körning på banans torra delar kändes det vid jämförelse med de bästa däcken, som att köra med vinterdäck: svampigt och obestämt. Nankang får därför bara godkänt med tvekan.

 

Med sportdäcken går det att köra kontrollerat och säkert även i vätan – men givetvis finns det en gräns och då gäller det att parera snabbt.

Vad kan man då uppnå med R-däck? Till att börja med kan de genom sin konstruktion inte tränga undan vatten. Bara med ansträngning lyckades det för Pirelli Trofeo R, Michelin Pilot Sport Cup 2 och Toyo R888 att hålla sig på banan på de blöta partierna. Även de enklare uppgifterna, som att bromsa på vatten, erfordrade betydligt längre sträcka. Medan som Falken Azenis i bästa fall kunde stanna på 29 meter från 80 km/h behövde R-däcken 38–43 meter.

I manöverproven kanade de mer än de som greppade bäst. Vattensamlingar betyder omedelbar förlust av vägkontakten och därför ett beslutsamt och blixtsnabbt ingripande av föraren. Bäst lyckades här det ganska kontrollerbara Michelindäcket. Även om precisionen på bana är fantastisk när asfalten är torr så är vårt budskap glasklart: använd inte R-däck på våt allmän väg.

Efter några uppvärmningsvarv, och justering av lufttrycket till 2,5 bar för alla däck, skulle nu R-däcken få visa vad de kunde. Jämfört med de bästa sportdäcken kunde vi korta varvtiderna med nästan fyra sekunder. Och den andra stora fördelen med R-däck är att de tåler värme mycket bättre än "gatdäck", som kan få ett mycket kraftigt slitage efter fem–sex snabba varv på bana.

Toyo hade bra grepp, god precision och ett brett register då gränsen för väghållningen närmade sig. Man kunde köra däcket med stora hjulutslag, nästan som riktiga slicks.

Michelin svarade tydligare på styrutslag, hade bra styrrespons och säkert beteende i gränszonen. Däcket var snabbare men också något nervöst i sitt beteende. Trots detta, med hänsyn tagen till acceptabla prestanda vid vått underlag, är det utmärkt för banmöten och liknande.

Pirellidäcket kommer inte i närheten av detta. Det skyr blöt bana som djävulen skyr vigvatten men på torrt underlag visar det sin styrka, speciellt vid höga kurvhastigheter. Stabilitet och spårhållning är då på topp liksom precisionen vid snabb körning.

Den kompromisslösa BMW:n har här fått däcken att bekänna färg, tagit fram deras goda sidor men också avslöjat deras brister. Domslutet från vårt testlag är följande: för landsvägen Michelin Pilot Sport 4S, för tävlingsbanan i torrt väder Pirelli Trofeo R.

Så har vi testat däcken

För bästa möjliga noggrannhet och för att säkerställa tillförlitligheten hos testresultaten har varje testmoment – om möjligt – körts flera gånger. I samtliga testmoment bedömdes produkterna efter ett i förväg fastställt testprogram. De bästa däcken i varje moment fick det högsta betyget, tio poäng.

För att kunna jämföra sportdäcken med R-däcken testades de senare i dynamiska prov på torr bana med tolv poäng som högsta betyg. Vi använde ett progressivt poängsystem som var detsamma för den objektiva bedömning med testutrustningen och den subjektiva som gjordes av våra testförare.

För att försäkra oss om rättvisande värden följde vi det testmönster som utprovats av tidningen sedan länge och med däck som inköpts stickprovsmässigt utan att säljföretaget informerats om ändamålet. Målet för vårt test var att utse de tre bästa däcken av de utvalda liksom att hitta däck med ovanligt goda prestanda eller hög slitstyrka. Avvikelser rapporteras och kan leda till att ett däck utesluts ur testet.

Det här testet är ovanligt på så sätt att BMW M2 har olika däckdimensioner, fram/bak. I det här fallet 245/35 R19 fram och 265/35 R19 bak.

 

Text: Thiemo Fleck, bearbetning Bengt Dieden Foto: Dino Eisele

Artikeln var ursprungligen publicerad i auto motor & sport nummer 9-2018.

I årets test av sportdäck använder vi BMW M2 som testbil och dimensionerna är: 245/35 R19 fram och 265/35 R19 bak. Sex sportdäck ingår: nya Michelin Pilot Sport 4 S, Continental SportContact 6, Falken Azenis FK510, Hankook Ventus S1 evo2, Nankang Noble Sports NS-20 och Toyo Proxes Sport.

Dessutom tillkommer tre R-däck: Michelin Pilot Sport Cup 2, Pirelli Trofeo R och Toyo R888.

 

Om bakdäcken helt tappar greppet finns det inget som antispinn- eller antisladd-systemen kan hjälpa till med. När bakvagnen bryter ut gäller det att vara snabb och parera emot.

"Detta är en premiumartikel – exklusivt för dig som är prenumerant"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nu vet jag vilka däck jag ska välja till min bil!
7
3