Koenigsegg öppnar nytt showroom i Kina

"Det finns stor potential i Kina. Köparna blir yngre och mer sofistikerade. Vi hoppas kunna utnyttja den marknaden", säger Andreas Petre, Koenigseggs försäljningschef i Asien.

MCC Hypercars ska sälja Koenigsegg i Peking. Bild: Koenigsegg

MCC Hypercars, MCC står för Motorsport, Classic och Competition, utsågs till Koenigsegg-återförsäljare i Kina 2017. I maj 2018 öppnade de sitt nya showroom i Peking.

Kina har tidigare varit en viktig marknad för Koenigsegg, särskilt för Agera och One:1. Nu hoppas Koenigsegg och MCC Hypercars ta en större del av kakan i den växande ekonomin, främst bland unga, rika företagare.

"Vi måste "förkorta" det geografiska avståndet mellan Kina och Sverige. När kinesiska kunder blir mer exponerade för ett varumärke har de lättare att få förtroende för oss", säger Sid Wang, chef för MCC Hypercars och ansluten till Koenigsegg i Kina sedan 2013.

Kalifornien, USA, står för cirka 40 procent av hela världens hypercar-marknad. Ingen annanstans i världen, kommer man i närheten av dessa siffror, men Koenigsegg tror att Kina kan få en lika dominerande marknad.

"Det finns stor potential i Kina. Köparna blir yngre och mer sofistikerade. De arbetar hårt och spenderar sina pengar på saker som är viktiga för dem. Vi hoppas kunna utnyttja den marknaden", säger Andreas Petre, Koenigseggs försäljningschef för Mellanöstern, Asien och Australien.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Helt rätt av Koenigsegg att satsa på Kinas unga och rika.
68
6