Volkswagenägare slår larm: Dieselfixen gjorde min bil sämre

Premium Volkswagens dieselfix gör bilen märkbart sämre. Det anser flera ägare som auto motor & sport pratat med.  Flera hävdar dessutom att verkstäderna har installerat mjukvaran trots att de uttryckligen tackat nej.

Volkswagenägare slår larm: Dieselfixen gjorde min bil sämre

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för våra prenumeranter.


I kölvattnet av dieselskandalen har amerikanska myndigheter tvingat Volkswagen att betala ersättning till omkring en halv miljon bilägare – och dessutom erbjuda sig att lösa in deras fordon. I Europa har dock de 8,5 miljoner berörda bilägarna fått nöja sig med en uppdatering av bilens mjukvara.

Men många ägare har upplevt att VW:s dieselfix har påverkat deras bilar negativt, bland annat med förlorad motorkraft som följd.

Volkswagen hävdar att inga korrekt genomförda test har kunnat påvisa en försämring. Koncernen får uppbackning av den tyska myndigheten KBA och svenska Transportmyndigheten – men likväl har 6–7 procent av de svenska kunderna valt att tacka nej till uppdateringen.

Motorlampan började lysa – kostade nästan 14.000

När auto motor & sport ber Konsumentverket att plocka fram inkomna ärenden kopplade till VW:s uppdatering hittar vi sex bilägare. En av dem är Amelework Alemoe i Upplands Väsby. Några dagar efter uppdateringen av familjens tidigare problemfria Volkswagen Golf började motorlampan lysa. De kontaktade en auktoriserad verkstad som erbjöd sig att köra diagnostik på bilen. Paret ville dock inte betala för felsökningen eftersom de ansåg att felet var kopplat till uppdateringen. Det slutade med att verkstaden släckte felkoden utan att saken utreddes vidare. Redan på väg hem dök en ny felkod upp, gällande förglödaren – och de följande dagarna tappade bilen allt mer kraft.

"Det märktes inte när man körde i 50, men det blev uppenbart på motorväg. Jag gasade för att komma upp till 100 km/h men det gick inte. Jag kom bara upp i 60 och kände mig stressad när alla kom ikapp min bil", säger Amelework Alemoe.

Med ett spädbarn i familjen ville de snabbt få en trygg bil. En icke auktoriserad verkstad konstaterade att deras Golf hade fel både på EGR-ventilen och förglödaren – två problem som har drabbat andra svenska anmälare. Kostnaden blev 10.400 kronor respektive 3.400 kronor. Efter en lång strid fick paret dock ersättning av Volkswagen för reparationskostnaderna.

Zahid Nalic säger att han fick sin Volkswagen Amarok uppdaterad mot sin vilja.

Slöare aceleration efter uppdateringen

Ett annat problem som har påtalas av flera ägare som vänt sig till Konsumentverket är att Volkswagen genomfört uppdateringen mot deras vilja. Det drabbade Zahid Nalic i Lund. Han uppger att han var mycket tydlig när han lämnade in sin Amarok för den första servicen.

"När jag fick bokningsbekräftelsen så kunde jag se vilka åtgärder de skulle utföra och där ingick en uppdatering av mjukvaran. Jag ringde och sa 'jag vill inte att min mjukvara uppdateras'. Men när jag skulle hämta bilen och fick fakturan så såg jag att de hade uppgraderat mjukvaran 'gratis'. Då sa jag att jag ville att de skulle backa programmet, men de hävdade att det inte gick att ändra tillbaka mjukvaran. De ville inte släppa bilen till mig innan jag hade skrivit på ett papper, och jag ångrar att jag gjorde det", säger Zahid Nalic.

Efteråt upplevde han att bilen definitivt hade blivit slöare, med sämre acceleration. Förra året sålde han sin pickup och säger sig då ha tagit en rejäl ekonomisk förlust. Nu är han mycket besviken över att inga svenska instanser vill ta sig an VW-ägarnas problem.

"Polisen sa att brottet inte kan utredas. Jag har kontaktat Konsumentverket och ARN, men de vill inte uttala sig om fallet. Jag har skrivit till regeringen två gånger, och de reagerar inte. De är tysta – så vad ska man göra?", säger Zahid.

Volkswagen svarar att verkstäderna alltid ska kolla med kunden först.

"Jag känner mig lurad"

Joakim Länder från Järfälla har råkat ut för något liknande. Även han var ointresserad av en uppdatering. Han kände sig orolig över att 170-hästarsmotorn i hans Audi A4 Allroad skulle få sämre prestanda.

"Jag tänkte att den nya mjukvaran säkert var samma som i motorn med 136 hästkrafter – för att få den godkänd. Så när min bil skulle in på service bad jag om att mjukvaran inte skulle bli uppdaterad. Men när jag sedan hämtade ut den så hade de gjort uppdateringen fast att jag inte hade bett om det. Jag lämnade ju bara in bilen på en vanlig service. Då blev jag arg", säger Joakim Länder.

"Och efteråt, när jag precis hade hämtat ut den så fick jag en känsla av att bilen hade blivit sämre. I efterhand kan jag ha inbillat mig det – men det kan också handla om att jag har vant mig vid hur bilen har blivit. Det är svårt att säga. Men jag känner mig lurad av Volkswagen. Jag har blivit blåst på konfekten genom att jag inte hade något att säga till om", säger Audiägaren.

Marcus Thomasfolk är informationschef på svenska Volkswagengruppen.

Volkswagens svar: Ska fråga kunden först

Volkswagen vill inte kommentera enskilda fall, men företagets svenska informationschef Marcus Thomasfolk säger att inga kunder ska få sitt fordon uppdaterat mot sin vilja.

"Rent generellt är det alltid så att man får en fråga kring om man är okej med att få uppdateringen. Det ska man få ta ställning till som kund, och vill man inte det så gör vi heller inte uppdateringen. Vi har en struktur för hur det här ska gå till – och vi har haft noggranna genomgångar kring detta med alla som jobbar inom vår organisation", säger han.

Förra sommaren införde Volkswagen en garanti för vissa av bilens komponenter för att få fler att uppdatera sin bil. Den gäller också retroaktivt för alla som redan uppdaterat sin bil.

Det har också kommit uppgifter om att vissa verkstäder erbjuder någon form av kompensation för att få fler att uppdatera sin bil, men det avfärdas av Volkswagen.

"Vi står för kundens mobilitet – lånebil, till exempel – när bilen uppgraderas, men någon ekonomisk kompensation betalas inte ut", har Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk tidigare sagt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle absolut uppdatera min bil om den var drabbad av dieselskandalen.
10
30

Bilar till salu från Wayke.se