Skulle du göra om köpet av din bil idag? Det är en fråga som nästan nio av tio auto motor & sport-läsare svarar ja på. Men det behöver inte innebära att bilen faktiskt är särksilt bra – det räcker att den är charmig!
Det finns gott om bilar som egentligen inte är särskilt bra rent egenskapsmässigt, men som ägarna ändå älskar över högt och lågt. Många ams-läsare ser ju inte bilen bara som ett transportmedel utan som något mycket roligare, och då kanske det inte spelar någon roll om bilen strular, så länge den bjuder på personlighet och charm.
I den här artikeln har vi tagit fram samtliga bilmodeller i vår begagnatdatabas från modellår 2000 och fram till idag. Ägarna har själva sagt betyg på sina bilar i en mängd olika kategorier och vi har bara tagit med modeller med fler än 30 svar. Totalt bygger siffrorna för de här modellerna på över 41.000 svar.
Vi har sedan jämfört bilens snittbetyg, för samtliga kategorier, med betyget i frågan ”Skulle du göra om ditt köp idag”. Skillnaden kan vara enorm.
En av modellerna som är allra ”värst” i den här granskningen är Lotus Elise. En sportbil som är enormt rolig att köra, men trång och opraktisk. Snittbetyget blir bara 68 procent, men nästan samtliga ägare skulle göra om köpet direkt och ”spannet” mellan snittbetyget och göra om köpet-frågan blir därmed väldigt stort.
En Lotus Elise-ägare klagar på en hel del kvalitetsproblem – men körglädjen förlåter allt.
”Generatorn brinner upp på grund av konstruktionsfel. Komplext och problemfyllt kylsystem. Topplockspackningar är förbrukningsvara. Men svårslagen körglädje till vettigt pris”, skriver ägaren.
Ett annat bra exempel är Land Rover Defender. Den här terrängklassikern får ett av de sämsta betygen som ägarna någonsin delat ut för ljudnivå och driftsäkerhet. Men utseendet och bilens personlighet väger upp mycket, och trots bristerna skulle 95 procent göra om köpet.
Här har många av ägarna upplevt en hel uppsjö problem – allt från vattenläckage i kupén och elfel till rost och strulande fördelningslåda. Men det bekommer inte ägarna det minsta.
”Har trots dålig komfort och hög ljudnivå en charm som måste upplevas. Älskar min bil trots fel och brister!”, skriver en ägare.
Jaguar S-type får ganska dåligt betyg i flera kategorier. Den är bekväm och trevlig att köra, men bilen faller igenom i de praktiska grenarna förbrukning, totalekonomi och utrymmen. Det spelar dock ingen roll för S-type-ägarna som samtliga skulle göra om köpet – och utseendet älskas av alla ägare.
”En av de bästa bilar jag någonsin har ägt. Underbar åkkomfort och en bil som väcker beundran från alla. Folk kan komma fram på en parkeringsplats och säga ’vilken vacker och fin bil du har!'”, som en ägare uttrycker det.
Lite roligt är det att familjevänliga Citroën Berlingo faktiskt toppar vår lista med störst ”spännvidd” mellan snittbetyg och om ägarna skulle göra om köpet. Den får uselt betyg för körglädje, ljudnivå, motor, förarmiljö, utseende och kvalitetskänsla – men ändå skulle hela 97 procent göra om sitt köp. Utrymmena är nämligen enorma och Berlingon sågs av många som en praktisk ”skottkärra” som fick ta hand om familjens transportbehov.
På samma tema finns Renault Grand Scénic och Chrysler Voyager också med i toppen. Familjebussen från Renault lockar köpare med ungefär samma argument som Citroën Berlingo – ett praktiskt transportmedel, och hela 97 procent skulle göra om köpet trots att den varken är rolig att köra eller har acceptabel kvalitetskänsla.
För Chrysler Voyager är det framför allt driftsäkerheten som sticker ut negativt, men ändå skulle nio av tio köpare göra om sitt köp med facit i hand.
I topp finns också Volvo C70, Porsche 911 GT3, Smart Fortwo och Toyota Aygo – bilar som har svårt att hävda sig mot många andra i rent praktiska grenar, men som alla bjuder på olika typer av charm som auto motor & sport-läsarna verkar uppskatta.
”När den där lilla motorn varvas låter den som en Porsche. Helt underbar bil i och runt stan!”, skriver en ägare om sin Toyota Aygo.
Tittar vi i andra delen av listan hittar vi istället bilar som visserligen presterar ganska bra i många ronder, men som inte lyckas charma sina ägare. Hyundai ix35 och Mercedes GLA är tydliga exempel på bilar som ligger klart under snittet när det gäller hur många ägare som skulle göra om köpet med facit i hand.
När det gäller Mercedes GLA verkar själva bilen hålla ganska bra nivå, men många ägare klagar på dyr service och småfel.
Land Rover ligger illa till – men ägarna älskar sina bilar
Om vi istället jämför betyget för problemfrihet och driftsäkerhet med hur många som skulle göra om köpet ser listan delvis annorlunda ut. Land Rover har hela fyra modeller i botten: Defender, Discovery, Freelander och Range Rover får alla mycket låga betyg för driftsäkerheten, något som också påverkar totalekonomin ordentligt eftersom många fel verkar vara dyra att laga. Men ändå skulle förbluffande många göra om sitt köp. Bilarna har charm i överflöd, verkar ägarna tycka.
En Range Rover-ägare som haft problem med vattenläckage, klimatanläggningen, innertaket, luftfjädringen, larmmodulen, elektronik och rost sammanfattar sin bil så här: ”En underbar bil att köra som kräver att bli ompysslad som ett småbarn.”
En annan Range Rover-ägare som råkat ut för lackblåsor, vattenfyllda dimljus, backsensorn och handbromsen skriver att han ”åker som en kung mot fattigdom”.
”En underbar bil, men aldrig mer. Nu har jag köpt en Toyota Land Cruiser istället”, skriver en annan.
I topp finns också flera Alfa Romeo-modeller samt familjebussarna Ford Galaxy och Volkswagen Sharan, som får dåliga betyg för driftsäkerheten men ändå lyckas charma sina ägare med utrymmen och bra betyg i andra praktiska grenar.
Även i den här listan hamnar Hyundai ix35 och Mercedes GLA sist. Inte för att bilarna egentligen är så opålitliga utan snarare för att så få skulle göra om sitt köp. Andra bilar i botten är Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai+2, Lexus GS samt Volkswagenmodellerna CC och Golf Sportscombi.
Här är modellerna som ägarna älskar – trots ett ganska dåligt snittbetyg…
Bilmodeller sorterade efter störst skillnad mellan snittbetyg (alla kategorier) och frågan ”Skulle du göra om köpet?”. Minst 30 svar per bilmodell, modellår 2000–2018. Siffran anger procent (utom för skillnaden som är procentenheter).
Bilmodell | Snittbetyg | Göra om köpet? | Skillnad |
Citroën Berlingo | 66 | 97 | 31 |
Lotus Elise | 68 | 96 | 28 |
Land Rover Defender | 70 | 95 | 25 |
Jaguar S-type | 76 | 100 | 24 |
Renault Grand Scénic | 74 | 97 | 23 |
Volvo C70 | 70 | 93 | 23 |
Porsche 911 GT3 | 78 | 100 | 22 |
Smart Fortwo | 68 | 90 | 22 |
Alfa Romeo 147 | 74 | 96 | 22 |
Toyota Aygo | 69 | 91 | 22 |
.…och här är modellerna som ägarna älskar trots att de strular
Bilmodeller sorterade efter störst skillnad mellan problemfrihetsbetyg och frågan ”Skulle du göra om köpet?”. Minst 30 svar per bilmodell, modellår 2000–2018. Siffran anger procent (utom för skillnaden som är procentenheter).
Bilmodell | Problemfri? | Göra om köpet? | Skillnad |
Land Rover Defender | 62 | 95 | 33 |
Land Rover Discovery | 64 | 86 | 22 |
Range Rover | 69 | 90 | 21 |
Chrysler Voyager | 69 | 90 | 21 |
Land Rover Freelander | 75 | 93 | 18 |
Citroën Berlingo | 80 | 97 | 17 |
Ford Galaxy | 68 | 84 | 17 |
Volkswagen Sharan | 70 | 87 | 17 |
Mercedes SL | 80 | 97 | 17 |
Alfa Romeo 147 | 79 | 96 | 17 |