Bo Andersson om nya toppjobbet – 139.000 anställda och 75 fabriker

Bo Andersson om nya toppjobbet – 139.000 anställda och 75 fabriker
Yazakis nordamerikanska kontor – här ska Bo Andersson reda ut underleverantörens problem. Foto: Dwight Burdette/Wikimedia/Creative Commons

Det var nog många som höjde på ögonbrynen när Bo Andersson, den tidigare inköpschefen på Saab som avancerade inom General Motors och sedan fick flera toppjobb hos ryska biltillverkare – plötsligt stod utan jobb.

Han sparkade tusentals personer i de ineffektiva bilfabrikerna och gjorde sig snabbt ovän med många. Han beskrev det själv som "att ro i skit", och i en dokumentär som sändes i SVT i april beskrev han läget lite mer ingående.

"Jag har jobbat i 18 städer i Ryssland och aldrig sett något liknande. Aldrig", sa han.

Nu har Bo Andersson gått vidare till ett nytt toppjobb hos underleverantören Yazaki som förser många biltillverkare med kablar, instrument och andra komponenter. Bo Andersson ska styra upp företaget med 139.000 anställda genom att peka ut vad som inte fungerar, stänga fabriker och sparka chefer som inte ska vara chefer. Enligt Bo Andersson har Yazaki underpresterat under lång tid.

"Vi är ett privat företag och vi avslöjar inte våra siffror, men det står klart att vi ligger under snittet", säger han i en intervju med Automotive News.

Bo Andersson lärde känna chefen för Yazaki, Shinji Yazaki, redan på 1980-talet när företaget levererade ett sofistikerat och dyrt instrumentkluster till Saab. Foto: Richter Frank-Jurgen/Flickr/Creative Commons

Måste utveckla produkterna

Företaget måste utveckla sina produkter för att göra dem lättare, mindre och modernare. De måste också bli billigare. Han vill dessutom standardisera tillverkningen i alla 75 fabriker.

"Det första vi gör är att titta på cheferna och se om de är bra ledare. Om du har en fabrik med 5.000 anställda och inte gillar människor är du fel person på fel jobb. Så vi gör förändringar i ledningen", säger han.

I den här intervjun vill dock Bo Andersson inte berätta så mycket om jobben i Ryssland. På frågan om han vill gå in på några detaljer svarar han helt enkelt:

"Nej."

Han är dock nöjd med att ha "bytt fot" i bilvärlden.

"Jag är i tredje perioden av mitt liv. Jag var en officer och sedan var jag hos biltillverkarna, och nu är jag en underleverantör. Och jag gillar att vara en underleverantör", säger Bo Andersson i intervjun.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!