Nästa BMW M4 och M3 får 48V-teknik, elektrisk turbo, lätthybrid och +500 hk

Vad sägs om 48V-system, elektrisk turbo, och lätthybridteknik? Stämmer uppgifterna blir nya generationen BMW M4 och M3 riktigt spännande.

Nästa BMW M4 och M3 får 48V-teknik, elektrisk turbo, lätthybrid och +500 hk

BMW har många spännande premiärer på gång, som nya 8-serien och Z4. Men viktigare ändå är förstås nya generationen 3-serie, med internnamnet G20. Huvudkonkurrenten Mercedes har varit irriterande framgångsrika med C-klass och nya 3-serien måste bli en fullträff.

Premiärvisningen av nya BMW 3-serien, G20, sker sannolikt i oktober 2018. Sedanmodellen får sällskap under 2019 av en kombiversion (G21) och under 2020 börjar lanseringen av 4-seriens versioner som Coupé (G22), Gran Coupé (G24), Grand Touring (G26) och Cabriolet (G23).

Ganska snart efter den här höstens lansering av 3-seriens basmodeller kommer det mera kraftfulla M Performance-versioner, som M340i M Performance med raka turbosexan och cirka 370 hk. De som föredrar diesel får BMW M340d xDrive M Performance med runt 330 hk.

Men givetvis behövs det även nya generationer M3 (internnamn G80) och M4 Coupé (G82) samt M4 Cabriolet (G83). Det blir den sjätte generationen M3 och tack vare den viktbesparande plattformen CLAR kommer det att innebära lägre vikt än föregångaren. Men räkna inte med fyrhjulsdrift i nya M3, som i senaste BMW M5, det blir alltför tungt och dyrbart.

Sannolikt presenteras nästa generation BMW M3 (G80) på Frankfurtsalongen 2019. Den sexcylindriga turbomotorn på 3,0 liter känner vi igen, men den får förmodligen stöd av en elmotor i transmissionen och den raka sexan får även 48V-teknik. Med 48 volt kan man ansluta en "elektriskt turbo", eller en elektrisk kompressor – ungefär som Mercedes har gjort med sina nya, raka sexor.

Toppeffekten kan vi bara sia om, men eftersom både Mercedes och Alfa Romeo numera ligger över 500 hk i den här storleksklassen är det förmodligen någonstans där som BMW M3 och M4 hamnar. Fördelen med eldriven kompressor är att fördröjningen i turbomatningen vid låga varvtal kan elimineras. Dessutom kan elmotorn i hybriddriften också bidra med kraft vid låga varvtal.

Med 48V-teknik kan mycket av bromsenergin återvinnas och nästa generation M3/M4 kan därmed hyfsa till sina förbrukningssiffror, som behöver sänkas inför EU-kraven som kommer till 2020/2021. BMW kan även välja att göra bilarna till laddhybrider, då får man en mera gynnsam mätcykel. Ett större batteripaket skulle dock addera rätt mycket vikt och det är tveksamt om man väljer den vägen.

Enligt den vanligtvis välinformerade sajten BMWblog.com blir det förmodligen ingen fortsättning med vatteninsprutning, som på BMW M4 GTS. Systemet har många fördelar men vattentank och komponenter adderar rätt mycket vikt, dessutom måste föraren hålla koll på vattennivån.

BMW fortsätter på den inslagna linjen att bredda utbudet av M-modeller och skapa fler M Performance-bilar. Det innebär prestandaversioner som sträcker sig ända från X2 och 1-serien och hela vägen upp till 7-serien, allt sammantaget ett 25-tal modeller inom de närmaste två åren. X2 blir för övrigt den första M-modellen med tvärställd motor.

 

Så här tror sig vår illustratör Schulte Design att kommande BMW M4 ska se ut.

Bakpartiet på nya BMW 3-serien (G20) blir lite annorlunda, speciellt baklamporna får ett nytt utseende. Illustration: Schulte Design.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
BMW M3 och M4 är mina favoriter i det här segmentet!
66
12

Bilar till salu från Wayke.se