Här är helt nya Audi Q8 – sportigare än stora suven Q7

Helt nya crossovern Audi Q8 är en fyradörrars lyxcoupé och jättesuv i ett. Vad tycker du?

Här är helt nya Audi Q8 – sportigare än stora suven Q7

De första bilderna på helt nya Audi Q8 visar att produktionsmodellen har varit relativt trogen mot Q8-koncepten, därmed betydligt sportigare än Q7.

I fronten ser vi en helt nydesignad grill för Q-familjen med inspiration från Audi urquattro. Grillen har vertikala linjer i krom som ramas in av en bred ram i grått. Stora luftintag flankerar gallret och smala LED-strålkastare är placerade ovanför en svart panel. 

Den sluttande taklinjen avslutas med så kallade quattro-blisters ovanför hjulhusen, som rymmer upp till 22-tumshjul. Spoilern, diffusorn och listerna runt hjulhusen och i dörrarnas nedkant har kontrasterande lack för att förstärka offroad-looken.

LED-strålkastare är standard. Bakljusen binds samman av en ljuslist och en svart yta som känns igen från urquattron. 

Q8 är 4,99 meter lång, 2 meter brev och 1,71 meter hög, vilket gör den bredare, kortare och lägre än modellsyskonet Q7. Hjulbasen är nästan 3 meter.

Profilen är Q8:s sportigaste vinkel och kupén har ramlösa fönster för att förstärka den coupéliknande siluetten.

Bak ser vi en spoiler och en sportig stötfångare, dubbla avgasutblås och LED-lampor som löper över hela bakluckan.

I likhet med nya A6 och A8 möts vi invändigt av en lyxig inredning och hög tekniknivå, med inte mindre än tre touchskärmar. Föraren sitter omgiven av läder- och Alcantara-klädsel samt kromdetaljer.

Q8 är fyrhjulsdriven, quattro. Den helt mekaniska mittdifferentialen överför kraften med 40:60–fördelning som standard. Den har 254 millimeters markfrigång och chassit har dämparreglering. Som tillval finns adaptiv luftfjädring med dämparreglering, antingen i sport- eller komfortavstämning, som anpassar markfrigången med upp till 90 millimeter.

Utöver den progressiva styrningen som är standard erbjuds även fyrhjulsstyrning. Det göra att bakhjulen kan vridas med upp till 5 grader – i lägre hastigheter i motsatt riktning för att öka smidigheten och vid högre hastigheter i styrriktningen för att öka stabiliteten.

Alla drivlinor har den nya mildhybridtekniken (MHEV). Huvudelsystemet på 48 volt inkluderar ett litiumjon-batteri och en remdriven startmotor/generator. Under inbromsning är det möjligt att återvinna upp till 12 kW (16 hk) som kan återföras till batteriet. MHEV-tekniken gör det även möjligt att rulla fritt under längre sträckor med avstängd motorn för att spara bränsle. Stopp/start-systemet kan även aktiveras redan vid 22 km/h.

Q8 kommer att erbjudas med bensin- eller dieselmotorer som kompletteras med lätthybridteknik. Inledningsvis kommer det att finnas en 3,0-liters V6-bensin med 340 hk samt två 3,0-liters TDI-motorer (231 respektive 286 hk).

Q8 kommer att lanseras under hösten i Europa.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker att Audi Q8 är snygg!
131
51