Fartkameror i tunnlar – får ”moppestrut” för att hållas rena

Nu monteras fartkameror i svenska vägtunnlar. Det som skiljer dem från vanliga fartkameror är att de är utrustade med "moppestrutar".

Hastigheten är den faktor som spelar störst roll för hur allvarlig en trafikolycka blir och i vägtunnlar kan en olycka lätt få allvarliga följder eftersom de har begränsade utrymningsvägar, samtidigt är det svårare för utryckningsfordon att komma fram.

För att hålla nere farten sätts därför trafiksäkerhetskameror upp i fyra stora vägtunnlar: Gnistängstunneln och Lundbytunneln i Göteborg, och Norra och Södra länken i Stockholm.

"Vi börjar med att sätta upp kameror i de tunnlar där risken för olyckor bedöms vara störst", säger Eva Lundberg, nationell samordnare på Trafikverket.

Det som skiljer kamerorna i tunnlarna från vanliga trafiksäkerhetskameror är att de har ett yttre skydd för att klara den smutsiga tunnelmiljön. 

Tidigare test av hastighetskameror i biltunnlar har misslyckats när kameralinsen har blivit smutsig, så nu testas en gammal teknik, så kallade "moppestrutar".

"När vi sätter den i en tunnel blir linsen lätt smutsig. Därför har vi satt på en strut, ungefär som när gubbarna körde moped på 50-talet", säger Clas Eklund, som installerade kamerorna i Norra länken i Stockholm.

Kamerorna tas i drift under sommaren 2018.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Bra att tunnlar får fartkameror.
20
58