Regeringen gav i våras klartecken för tre olika typer av miljözoner från 2020, där ett förbud mot äldre dieselbilar blir möjligt från 2022.
Men i en ny rapport från Stockholms miljöförvaltning och trafikkontor ifrågasätts om miljözonerna blir nödvändiga. Utsläppen av kväveoxider kommer nämligen att halveras och hamna långt under gällande gränsvärden bara genom att förbjuda tunga fordon, och det är ett förbud som redan finns.
”Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget”, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.
Siffrorna uppges ha överraskat både utredare och politiker.
”Det är till och med så att vi förmodligen kommer vara nära att uppfylla det som kallas för det nationella miljökvalitetsmålet. Det är ett miljökvalitetsmål för frisk luft. Riktigt så långt når vi kanske inte redan 2022 men vi kommer ligga däromkring, säger Jonas Eliason, trafikdirektör i Stockholm stad till Dagens industri.