Ägarna avslöjar: Här är roligaste bilarna att köra

PREMIUM När ägarna själva får betygsätta körglädjen hamnar flera vanliga vardagsbilar i botten. Porsche regerar och Tesla överraskar.
Annons

Du som läser auto motor & sport ser förmodligen bilen som något mer än bara ett transportmedel att ta dig mellan A och B med. Den lite knepiga termen körglädje summerar det hela ganska bra: det ska vara roligt att köra bil!

Sedan kan det vara roligt på väldigt många sätt. Antingen med en mullrande V8-motor, en knäpptyst eldrivlina eller någonting mitt emellan. Det syns också tydligt i våra tester där vi lägger stor vikt på att betygsätta hur rolig bilen är att köra med allt från styrning och bromsar till chassi och motor.

Men det är ju ägaren själva som lever med bilen till vardags, och därför är det värdefullt att också höra vad ni ägare tycker. I vår begagnatdatabas finns över 47.000 bilbetyg, och här fokuserar vi på att ta ut de roligaste (och tråkigaste) bilarna att köra.

Ägarna avslöjar: Här är roligaste bilarna att köra
Den här laddhybriden köper du inte för att den är rolig att köra – det är ägarna rörande överens om.

Hälften av modellerna på topp 10-listan är Porschar

Det är kanske ingen överraskning att Porsche har flera modeller i topp när ägarna betygsätter körglädjen. Vi har valt att räkna samman betyget för körglädje och betyget för motorn, och sedan ta ut en snittsiffra. Porsche 911 GT3 hamnar allra överst med ett snittbetyg på hela 99 procent. Mycket bättre kan det inte bli!

Även 911 Turbo, ”vanliga” 911, Boxster, Cayman, Panamera och Macan ligger riktigt högt. Cayenne hamnar lite längre ned.

Det är många bensindrivna prestandabilar i topp, som Nissan GT-R, BMW M3 och Chevrolet Corvette. Men faktum är att ägarna också uppskattar körglädjen i elbilarna Tesla Model S och Model X. Det är en annan typ av körglädje utan något motorljud, men prestandan är imponerande. Även BMW i3 är riktigt kul att köra, enligt ägarna, med bakhjulsdrift och kvick respons.

Flera vanliga familjebilar i botten

Bland modellerna som är riktigt roliga att köra men som inte kostar skjortan finns Volkswagen Scirocco, Mazda MX-5 och Mini Cooper.

Det är också lite roligt att Nissan både finns representerade i absoluta toppen (med GT-R) och i botten (Qashqai+2).

Längst ned på listan hittar vi en hel del familjebussar och vanliga vardagsbilar där körglädjen alltså inte fått högsta prioritet av utvecklingsavdelningen. Volkswagen Sharan är bottennappet. Den följs av Renault Clio, där ägarna bland annat klagar på svampigt chassi och livlös styrning.

Även laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV finns med i botten. Den köps alltså av helt andra skäl än körglädjen.

En annan trend är att det inte är särskilt många suvar med i övre delen av listan. Hög vikt och hög tyngdpunkt ger inte alls samma möjligheter att bygga en körglad bil.

Ägarna avslöjar: Här är roligaste bilarna att köra
BMW i3 är riktigt kul att köra enligt ägarna, liksom Teslas bilar.

På väg att köpa en tråkig bil?

Tråkig bil att köra Välj hellre en…
Toyota Avensis Mazda 6
Renault Clio Ford Fiesta
Kia Ceed Honda Civic

Hela listan: Så rolig är din bil – enligt ägarna

Bilmodell Betyg körglädje (%)
Porsche 911 GT3 99
Nissan GT-R 98
Porsche Cayman 98
Porsche 911 97
Porsche Boxster 97
Mazda MX-5 96
Porsche 911 Turbo 96
Alfa Romeo Giulia 96
BMW M3 96
Tesla Model S 95
Porsche Panamera 94
Chevrolet Corvette 94
Tesla Model X 93
Mini Cooper 93
Porsche Macan 93
Audi S5 92
Jaguar XF 92
Ford Mustang 92
Alfa Romeo 159 92
BMW Z4 91
Audi R8 91
Volkswagen Scirocco 90
Mercedes CLS 90
BMW X6 90
BMW 4-serie 90
Mini Clubman 90
BMW 3-serie 89
Alfa Romeo Giulietta 89
BMW 1-serie 89
BMW i3 89
Porsche Cayenne 88
BMW 7-serie 88
BMW 5-serie 88
Mercedes SLK 88
Saab 9-5 88
Subaru Impreza 88
Audi A7 87
BMW 5-serie GT 87
Volkswagen CC 87
BMW 3-serie GT 87
BMW X5 87
Lexus IS 86
Audi A5 86
Honda Accord Tourer 86
Renault Zoe 85
Range Rover Sport 85
Honda Civic 85
Mazda 3 85
Saab 9-3 85
Honda Accord 84
BMW X3 84
Volvo S90 84
Volvo V40 Cross Country 84
Mini Countryman 84
Audi A6 Allroad 84
BMW X1 84
Volvo V90 Cross Country 83
Seat Leon 83
Mazda CX-5 83
Mazda 6 83
Volvo V60 Twin Engine 83
Mercedes C-klass 83
Audi Q7 83
Volvo S60 83
Ford Fiesta 83
Land Rover Evoque 82
Audi A6 Avant 82
Subaru Legacy 82
Suzuki Swift 82
Ford Kuga 82
Audi A6 82
Mercedes E-klass 82
Volvo V60 82
Audi A4 82
Mercedes GLA 81
Audi 81
Volkswagen Golf 81
Volvo V90 81
Mercedes A-klass 81
Mercedes GLK 81
Opel Insignia 81
Skoda Yeti 81
Audi Q3 81
Ford Mondeo 81
Volvo C30 81
Subaru Forester 81
Audi A4 Allroad 81
Volkswagen Touareg 80
Mercedes GLC 80
Audi Q5 80
Peugeot 508 80
Volvo V40 80
Fiat 500 80
Ford Focus 80
Snittbilen 80
Mercedes ML 79
Volvo C70 79
Volvo XC60 79
Nissan Leaf 79
Audi A1 79
Jeep Grand Cherokee 78
Audi A3 78
Subaru XV 78
Ford S-Max 78
Opel Astra 78
Volkswagen Passat Alltrack 78
Volvo S80 78
Subaru Outback 77
Peugeot 508 SW 77
Volkswagen 77
Volvo XC90 77
Volkswagen Tiguan 77
Renault Laguna 77
Volkswagen Passat GTE 77
Mitsubishi ASX 76
Volkswagen Golf Sportscombi 75
Hyundai Santa Fé 75
Volkswagen Polo 75
Volvo V50 75
Skoda Octavia 75
Peugeot 308 SW 75
Kia Sportage 75
Kia Sorento 74
Citroën C5 74
Peugeot 308 74
Toyota Rav4 74
Honda CR-V 74
Land Rover Discovery 73
Volkswagen Golf Variant 73
Lexus RX 73
Toyota Aygo 73
Hyundai ix35 73
Volkswagen Passat 72
Volkswagen Passat Variant 72
Skoda Superb 71
Volvo XC70 71
Renault Megane 71
Mitsubishi Outlander 71
Hyundai i40 KOMBI 71
Lexus CT 200h 70
Mercedes B-klass 70
Volkswagen Up 69
Citroën C4 Picasso 69
Hyundai i30 69
Nissan Qashqai 69
Toyota Auris 69
Opel Corsa 69
Skoda Fabia 68
Hyundai i30 Kombi 68
Citroën C4 67
Nissan Qashqai+2 67
Volvo V70 67
Kia Ceed 67
Toyota Avensis 65
Renault Clio 65
Dacia Duster 65
Volkswagen Touran 64
Toyota Prius 64
Mitsubishi Outlander PHEV 62
Volkswagen Sharan 59

Fotnot: I den här undersökningen har vi tittat på modellår 2008–2018. Varje modell ska ha minst 30 svar. Totalt antal svar i det här urvalet är 23.542.

Annons
Annons
Rulla till toppen