Volvos bortglömda modell – 6 saker du inte visste om Volvo 440

Minns du Volvo 440? Det var Volvos första modell som skulle slåss om bilköparna i den så kallade, mellanklassen.

Produktionen av Volvo 440 skedde i holländska Born.

Arbetet med Volvo 440 inleddes 1978. Det var ett projekt som skulle leda Volvo till framtidens Volvobilar, så det döptes anspråkslöst nog till Galaxy.

På hösten 1980 visades den första prototypen som var utseendemässigt lik Volvo 440. Prototypen fick heta G4 och hade många av de egenskaper Volvo eftertraktat, framhjulsdriven, goda innerutrymmen och kompakta yttermått. 

Galaxyprojektet mynnade ut i två modellserier. Den betydligt mer kända 850, som presenterades 1991 och 400-programmet som redan 1982 togs över av Volvos dotterbolag i Nederländerna.

Först ut av Volvos framhjulsdrivna modeller var sportcoupén 480, den kom 1986. Två år senare kom 440, modellen som skulle slåss om bilköparna i den så kallade mellanklassen.

För den som till äventyrs inte riktigt minns var 440 en halvkombimodell. Formerna knöt ihop modellprogrammet med 700-serien med sina släta karossidor och lågt dragna sidorutor. Motorerna var fyrcylindriga med enkel överliggande kamaxel, från 1.6 liter till 2 liter, inklusive en turbo på 1.7 liter.

Säkerheten var i framkant och låsningsfria bromsar, ABS fanns som tillval från 1989. Från 1991 års modell kom bältesförsträckare och airbag som tillval och 1994 fick den Volvos integrerade sidokrockskydd SIPS.

Produktionen skedde i holländska Born där också föregångaren 340/360 samt 480 tillverkades. I november 1996 lades tillverkningen ner, då hade efterträdaren S40 och V40 byggts parallellt i ett år.

Volvo 440 fyller 30 år 2018.

Sex saker du inte visste om Volvo 440:

1. Volvo 440 fanns även i en polisbilsversion och inte i Nederländerna var den en vanlig patrullbil för både den nationella polisen och de regionala poliskårerna.
2. Designen av Volvo 440 tillskrivs Peter van Kuilenburg som arbetade på Volvo:s designavdelning, men formerna utgick från prototypen G4 som designchefen Jan Wilsgaard ritat.
3. Ett nederländskt företag erbjöd en ombyggnadssats till kombi. Volvo var inte inblandat, man hade inte ens gett sitt tillstånd.
4. En Volvo 440 i rallycrossutförande tävlade 1992 med Volvos 2,3-liters 16-ventilersmotor på 715 hk.
5. 440 Turbo hade färddator som standard. Den kunde visa bränsleförbrukning, genomsnittlig hastighet, räckvidd, oljetemperatur, kylvätsketemperatur och yttertemperatur. När tändningen slogs på visade displayen "OK" om oljenivån var korrekt.
6. Från den 1 december 1991 var det NedCar B.V. som tillverkade 400-serien. Företaget ägdes av den nederländska staten, Volvo Personvagnar AB och Mitsubishi Motors.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har ägt en Volvo 440.
12
34

Bilar till salu från Wayke.se