Ny rapport: Suv-explosionen kan leda till fler dödsolyckor

Fler fotgängare omkommer och suvarna får en del av skulden – men i Sverige verkar inte samma trend finnas.

Ny rapport: Suv-explosionen kan leda till fler dödsolyckor
Med tanke på hur mycket försäljningen av suvar ökar är det inte så konstigt att de är inblandade i fler trafikolyckor. Men enligt nya siffror från USA står suvarna för en oproportionerligt stor del av dödsolyckorna med fotgängare.

Biltillverkarna jobbar för högtryck för att möta köparnas efterfrågan på suvar. Försäljningen ökar snabbt, men det gör också antalet fotgängare som omkommer i trafikolyckor med bilar, enligt en granskning som Detroit Free Press och USA Today gjort.

De senaste nio åren har antalet omkomna fotgängare i trafikolyckor ökat med 46 procent och bara förra året omkom 6.000 fotgängare på amerikanska vägar.

Siffrorna visar också att suvar kan spela en viktig roll i den här trenden. Med högre frontprofil fördubblas risken för att köra över fotgängare och barn, enligt den här granskningen. Trots det betygsätts inte krockskyddet för fotgängare på samma sätt i USA som i Europa – vissa biltillverkare har till och med varit emot att införa den typen av krocktest.

Säkerhetssystem som till exempel autobroms, som kan minska risken för den här typen av olyckor ordentligt, är inte alltid standardutrustning utan kan kosta många tusenlappar extra.

Distraherade förare och hög hastighet ökar riskerna

Men allt ansvar ligger heller inte på biltillverkarna. Vissa forskare är inte övertygade om att suvarna leder till fler dödsolyckor och det är alltid en mängd faktorer som leder till en olycka. Men klart är att högbyggda suvar ger högre krockvåld för fotgängare och att det ibland kan vara svårare att se fotgängare och barn från en suv.

Andra faktorer som spelar in är att förarna själva är uttråkade i högre utsträckning än för bara några år sedan och ofta använder mobilen medan de kör. Samtidigt kan städer och kommuner till exempel införa säkrare övergångsställen och bättre belysning för att minska riskerna – många amerikanska städer är byggda för bilen och infrastrukturen för fotgängare kan vara extremt eftersatt.

Att sänka hastigheten och inte köra för fort är också viktigt för att en fotgängare inte ska omkomma i en trafikolycka.

I Sverige finns inte samma utveckling när det gäller dödsolyckor med fotgängare som i USA, enligt siffror från Transportstyrelsen som auto motor & sport tagit del av.

Här har antalet gående som omkommer i en olycka med ett motorfordon minskat med 65 procent mellan 1985 och 2017, och även om det finns "spikar" för vissa år där antalet omkomna fotgängare pekar trenden helt klart nedåt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kör en suv.
25
43