Volvo Car lanserar ett nytt varumärke – M

Volvo Cars nya varumärke M ska erbjuda ett alternativ till privat bilägande genom tillgång till bilar och tjänster när behovet uppstår (on demand).

Nya M-loggan och M-vd Bodil Eriksson.

"Volvo Cars tar steget att bli något mer än ett bilföretag. Dagens konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission 'Freedom to Move'", säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef på Volvo Cars.

Volvos nya mobilitetsvarumärket M ska erbjuda konsumenter bilar och tjänster on demand genom en app. Genom att konsumenterna svarar på frågor om sina behov lovas tjänsten bli personlig och skräddarsydd, snarare än bli information om var närmaste bil finns.

"Tjänsterna som erbjuds idag är i stort sett ett alternativ till taxi eller kollektivtrafik", säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility. "Vi fokuserar istället på hur människor använder de bilar de äger. Vi vill erbjuda ett alternativ till traditionella tjänster. Det ska göra det möjligt för oss att leva livet på våra egna villkor". 

Volvo Car Groups bildelningsföretag Sunfleet integreras i M under 2019, vilket gör tjänsten tillgänglig för alla nuvarande Sunfleet-medlemmar.

"Lanseringen av M skapar nya intäkter för Volvo Cars och är ett led i företagets ambition att skapa fler än 5 miljoner konsumentrelationer fram till mitten av det kommande decenniet", säger Håkan Samuelsson.

Stockholm blir M:s utvecklingsbas där tester redan pågår. Ett större beta-test inleds rum under hösten.

Tjänsten lanseras i Sverige och USA under våren 2019.

 

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Detta låter väldigt spännande.
10
26