Stockholmarens två unika Mercedes 300 SL säljs på auktion

Den 7 juli säljs de två Måsvingar som "hittades" i Stockholm 2011. Den ena, Mercedes 300 SL Roadster, är ovärderlig då den bara gått 137 mil. Försäljningen har föregåtts av en uppmärksammad arvstvist.

En roadster och en coupé av Mercedes 300 SL, dock ej de aktuella bilarna.

Vi har skrivit om dessa unika bilar tidigare, då de juridiska turerna har pågått sedan 2011.

Men i korta drag ser historien ut så här. År 2011 avled tandläkaren Gunnar Giermark. Giermark saknade nära släktingar och när dödsboet inventerades upptäcktes stora tillgångar. Bland annat två lägenheter på Strandvägen i Stockholm, ett sommarhus i skärgården och – framför allt – två Mercedes 300 SL (W198) som tillverkades 1954–1963. En coupé och en roadster.

Roadstern är en av 1.858 byggda och den elfte från slutet. Den är sannolikt det exemplar av 300 SL med lägst mätarställning i världen (lite oklart, med mellan 135-137 mil), vilket naturligtvis ökar värdet. Dessutom sitter hardtopen på och suffletten har aldrig monterats, den ligger i sin originalförpackning.

"Roadstern är unik, gått 135 mil sedan 1962, aldrig sett en bil i det skicket och med dom milen," berättade bilsamlaren Thomas Larsson för Ekot. "Den var som ny, men faktiskt omlackerad en gång. Allting annat var som fabriksnytt." 

Då nyheten blev känd dröjde det inte länge innan olika parter gav sig till känna och påstod sig vara arvtagare och/eller ägare till bilarna, samtliga fick dock avslag i Tingsrätten

Eftersom ingen har kunnat styrka arvsrätt eller ägarskap gick dödsboet till Allmänna arvsfonden. Dock nåddes en förlikning där två parter får dela på tio miljoner kronor. Enligt boupptäckningen omfattar tillgångarna 45 miljoner kronor.

Men det totala värdet på tillgångarna blir klart först när bilarna har sålts, vilket alltså sker lördagen 7 juli när auktionshuset Artcurial bjuder ut dem till högstbjudande.

Den klassiska Måsvingen 300 SL är en av de mest kända bilmodellerna i världen. Men det var mindre än hälften av "måsvingarna" som hade de speciella dörrarna med gångjärn på taket, cirka 1.400 byggdes som coupé och drygt 1.800 roadsters tillverkades 1954–1963. Allra mest eftertraktade – och högst värderade – är de 29 exemplar av 300 SL som inledde produktionen och byggdes för motorsport.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
14
3