Istället för smutsig dieselpickis: Det här kan Isabella Lövins (MP) make köra

Eftersom Isabella Lövins (MP) make måste köra "väldigt väldigt tunga saker – och verktyg" i jobbet har auto motor & sport några förslag på bilar han kan köra istället för en riktig miljöbov.

I SVT:s Opinion Live på söndagskvällen blev Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin konfronterad med frågan varför hennes make kör en Ford Ranger från 2005, en riktigt skitig dieselbil.

"Han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar och verktyg där man ibland behöver använda den här", säger Isabella Lövin.

Miljöpartier anser tydligen att det finns situationer då en riktig miljöbov till bil är okej.

Så här tycker auto motor & sports läsare 

"Det är väl ingen skandal att dom har en sådan bil i hushållet. Däremot kanske detta är en ögonöppnare för andra miljöpartister att sådana bilar behövs i Sverige. Jättebra med El-bilar och hybrider men när det ska lastas tungt och dras husvagnar, hästtransporter, maskintransporter osv kommer det även en tid framöver behövas dieselbilar", kommenterar Daniel.

"Mp är bara pinsamma och är en fara för Sverige och dess framtid! Att dom själva inte lever som dom lär är ju sjukt!! Vi har sett det förut från Mp, båtar målade med fartygsfärg, fuldiesel mm mm", skriver Thord.

Så här tycker auto motor & sports chefredaktör, Alrik Söderlind:

"Det här bevisar bara vad jag tyckt väldigt länge: att trängselskatten måste differentieras, så att de skitigast bilarna betalar mest. Hade det kostat 200 kronor att köra in med en Ford Ranger från 2005 hade maken förmodligen inte gjort det speciellt ofta, men om det bara gällde en enda gång hade han kunnat göra det. Inget stort problem.

Det mesta utsläppen i Stockholms city kommer för övrigt från dieseldrivna lastbilar och inte från personbilar. Och det trista är att nya dieseldrivna lastbilar som klarar utsläppskrav Euro6 även i framtiden kommer att vara godkända inom miljözonerna, utan högre trängselskatt.

Transportbilarna måste givetvis snabbast möjligt elektrifieras!

Men vad ska maken köra? Vilken pickup som helst som klarar Euro 6. Eller ännu hellre en Nissan EV200 – en eldriven skåpbil. Då blir de stora stenarna inte blöta och verktygen slipper rosta. Men den är ju inte speciellt macho och kostar en slant mer än en gammal Ranger. Två stora nackdelar som tydligen överväger miljöhänsynen.

Eller varför inte bara använda familjens gasdrivna Passat och hänga på en släpvagn?

Drive the talk!"

John Eriksson, auto motor & sports testlag:

"Vad sägs om någon av Peugeots transportbilar? Alla finns som skåp eller med flak. Den lilla versionen, Partner, finns dessutom i helt elektriskt utförande!! Och dieslarna är godkända för att köra på HVO!

Eller varför inte en amerikansk pickis? Det finns flertalet modeller som är godkända för etanol, exempelvis Chevrolet Silverado och Ford F150."

Erik Söderholm, elbilsredaktör på automotorsport.se och Recharge.se:

"Det är lätt att leta upp någon bil som passar – det finns 32 transportbilar med antingen el- eller gasdrift på sajten miljofordon.se.

Men jag skulle vilja gå lite utanför boxen och tänka bort bilen helt och hållet. Han ska naturligtvis lastcykla! Det finns lastcyklar som fixar 300 kilo. Eller så köper han en elcykel och kasserar in statlig bonus, och överlåter stentransporterna till någon annan för pengarna han sparar. Klart!"

Vad tycker du?

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker inte det spelar någon roll (för miljöpartiets trovärdighet) att Isabella Lövins man kör en 13 år gammal dieselpickis.
15
184