Aston Martin Cygnet är en av de konstigaste modellerna i modern tid. Det klassiska Bondmärket såg sig tvingade att köpa in den minimala citybilen Toyota IQ med trecylindrig motor och sätta Aston Martin-emblem på den, för att sänka märkets snittsiffra för koldioxidutsläpp.
Det fanns rykten om att Aston Martins ingenjörer skulle försöka skohorna ned V12-motorn från de större modellerna i flugviktaren. Så blev det inte, men nu kommer något som är nästan lika bra: en Cygnet med V8!
Aston Martins särskilda avdelning för specialanpassade bilar, ”Q by Aston Martin Commission”, har efter mycket slit och säkert en hel del tårar lyckats klämma ned V8-motorn utan turbo från Aston Martin V8 Vantage S på 430 hästkrafter i lilla Cygnet.
Vi har en rätt förmögen och bevisligen fullständigt galen kund att tacka för den här hysteriska skapelsen.
Det här gjordes förstås inte i en handvändning. Hela chassit har fått göras om och spårvidden har breddats skrattretande mycket. Bilen har 19-tumshjul, racebur, sjuväxlad halvautomatisk växellåda, mittmonterat avgassystem samt bromssystem från Vantage.
Med V8-motor väger bilen in på 1.375 kilo. Det lilla bagageutrymmet som fanns har ersatts av bensintanken.
För att förstå hur galen den här skapelsen är kan vi jämföra med vanliga Toyota IQ:
Aston Martin Cygnet (std) | Aston Martin V8 Cygnet | |
Effekt | 98 hk | 430 hk |
Vridmoment | 125 Nm | 490 Nm |
Cylindervolym | 1,3 l | 4,7 l |
Acceleration 0–96 km/h | 11,2 sek | 4,2 sek |
Toppfart | 170 km/h | 274 km/h |
Vikt/effekt-förhållande | 10,1 kg/hk | 3,2 kg/hk |