Mobilen ligger som vanligt alltid ett steg före: de flesta användare har redan nu för vana att låsa sina telefoner med fingeravtrycksläsaren. Toppmobilerna från Apple och Co har till och med ännu mer avancerade säkerhetsfunktioner, Iphone X exempelvis skannar användarens ansikte med hjälp av en infraröd kamera och läser av den tredimensionella bilden.
Sedan S8-seriens släpp räcker det för Samsungägare att titta på telefonen för att låsa upp den. En irisskannare skiljer rättmätiga ägare från obehöriga. Eftersom säkerhetsnivån för biometriska mätningar är betydligt högre än för konventionella låsmetoder, kan vi inom en snar framtid vänta oss teknologins intåg i bilvärlden.
Faktiskt så tidigt som i slutet av nästa år släpper kinesiska Byron en suv som satsar på ansiktsigenkänning. Elsuven använder sig av kameror i B-stolparna för att avgöra om ansiktet utanför dörren faktiskt tillhör ägaren.
Men inte nog med det: eftersom bilen vet vem föraren är, anpassar systemet inställningarna för stolarna, speglarna och även för navigationen och radion. Visst låter det lite som en onödig gimmick, men biometrin har betydligt större potential än så.
Biltillverkarna jobbar för fullt med att integrera tekniken i nya affärsmodeller, som kontant- och kortlös betalning vid macken eller parkeringsplatsen, nedladdning av musik och film och även car sharing. Genom att utvidga befintliga användarkonton som exempelvis BMW Connected eller Mercedes Me med betalningsfunktioner, kan bilbranschen se fram emot nya intäktskällor. Man beräknar att fram till 2030 kommer dessa digitala tjänster stå för uppemot 700 miljarder euro. Inget dåligt extraknäck!
För att dessa tjänster ska kunna hanteras på ett säkert sätt för kunden, krävs dock identifiering genom biometri; en enkel bilnyckel som kan lämnas till nästa person hade varit alldeles för osäker.
Även andra funktioner kan tänkas inom en snar framtid, exempelvis att kunna öppna och stänga garaget eller huset, precis som att styra hemmets värmesystem. I alla dessa fall är en säker och felfri autentisering en grundförutsättning.
Tredjepartsleverantören Gentex har till exempel utvecklat en innerspegel med inbyggd iris-skanner med en felmarginal på 1:10.000.000 som kan användas för säker identifiering. Även befintliga speglar kan utan större problem utrustas med skannern.
Redan idag är den vanliga bilnyckeln en utdöende art: många biltillverkare som Audi, BMW och Volvo erbjuder mobilappar för att öppna och låsa bilen. Man skickar alltså sina kommandon till bilen, som är utrustad med SIM-kort, via mobilnätet.
Problemet med dessa funktioner är att det inte finns mobiltäckning överallt, framför allt inte i vårt avlånga land, och då blir systemet värdelöst.
En annan teknik som då kan användas är Near Field Communication, bättre känt som NFC, som bygger på informationsöverföring på väldigt nära håll. Här håller man helt enkelt mobilen nära sitt fordon som läser av NFC-chippet.
Fördelen med NFC är att chippet inte är beroende av strömförsörjning, alltså fungerar telefonen som nyckel även med urladdat batteri. Väl inne i bilen lägger man mobilen på avsedd plats och vips kan man starta bilen. Denna teknik finns redan idag i Audi A6, A7 och A8 såväl som i Mercedes S-, E- och A-klass.
Även för fordon med vanlig bilnyckel finns det numera hjälp att uppgradera till de framtidsorienterade systemen. Continental har utvecklat en lösning som baseras på blåtandsteknik. Det finurliga här är att inga ingrepp i bilen behövs. Deras ”key as a service” är i stort sett en liten låda med egen strömförsörjning som simulerar nyckelns kod och styrs via en app i telefonen. Den tänkta kundkretsen är hyrbilsföretag som slipper hantera nycklar med Continentals lösning.
DELA DIN SMART
MED HJÄLP AV EN CONNECTIVITY-LÅDA KOPPLAS SMART-MODELLERNA IHOP MED EN APP SOM FÖRENKLAR PRIVAT CAR SHARING
I likhet med vissa andra biltillverkare erbjuder Smart sedan 2016 möjligheten att koppla upp bilen till en speciell app som tillåter tjänster som exempelvis paketleverans till bilen.
Än så länge befinner sig funktionen i betafasen, den är alltså fortfarande under utprovning. Car sharing-funktionen däremot fungerar sedan mars i år i Tyskland, Frankrike och Italien. Dessutom väntar en utökning av tjänsterna, där bland annat en betalningsfunktion ingår.
Än så länge gäller en automatisk helförsäkring så fort bilen lånas ut till andra. Detta för att minimera risken för att ”kunden” inte betalar sina skador. Helt gratis är tjänsten dock inte, i Tyskland kostar en connectivity-låda mellan 199 till 299 euro beroende på utförandet. Där ingår dock alla framtida uppdateringar och nya tjänster.