Vilken vändning: Opel är lönsamt igen efter 19 år av förlust

Halvårsrapporten från PSA Group – det vill säga Peugeot/Citroën samt DS och Opel – visar lysande resultat. Mest fantastiskt är att PSA lyckades vända Opel...
Annons

Halvårsrapporten från PSA Group – det vill säga Peugeot/Citroën samt DS och Opel – visar lysande resultat. Mest fantastiskt är att PSA lyckades vända Opel till lönsamhet på bara elva månader, något som General Motors inte lyckades med trots 19 år av ansträngningar.

Som alla minns var det under början av 2017 som beskedet kom, General Motors säljer Opel till PSA. Detta efter att GM ägt Opel i 88 år. Affären var en av de största i modern tid inom europeisk bilindustri. I köpet ingick sex bilfabriker och ytterligare fem fabriker som tillverkar komponenter och motorer.

På sätt och vis kan man säga att GM gav upp. Sorgebarnet Opel – av vissa kallat för ”den tyska patienten” – hade inte varit lönsamt sedan 1999. Otaliga löften genom åren om snar förbättring förbyttes alltid i besvikelse. Förlustnivån per år låg på cirka en miljard dollar, vilket utsträckt över två decennier blir närmast ofattbart stora summor.

Men PSA Group och koncernchefen Carlos Tavares visste uppenbarligen vad man gjorde. Under det andra halvåret 2017 fortsatte förlusterna för Opel och uppgick till 179 miljoner euro. Men under första halvåret 2018 tog besparingarna skruv, med besked.

Enligt halvårsrapporten 2018 gjorde Opel en vinst på 502 miljoner euro, med en vinstmarginal på godkända fem procent. Det fina resultatet bestod till stor del av kostnadsbesparingar på fasta kostnader samt lägre tillverkningskostnader. Lägre (gemensamma) inköpskostnader bidrog också.

För hela PSA Group ökade omsättningen med hela 40 procent (tack vare uppköpet av Opel, förstås) till 38,6 miljarder euro. Men nettovinsten ökade också med 18 procent, till 1,5 miljarder euro. Vinstmarginalen för varumärkena Citroën, Peugeot och DS ökade till 8,5 procent – vilket är långt över det långsiktiga målet.

Allt är dock inte frid och fröjd hos PSA Group. Det finns en överkapacitet hos utvecklingsavdelningarna där PSA vill minska antalet anställda i Rüsselsheim, som sysselsätter 4.000 personer. PSA vill även skära bort 3.700 anställda vid Opels fabriker.

Många av Opels utvecklingsingenjörer kommer sannolikt att håvas in av övrig, tysk bilindustri – där det råder akut brist på ingenjörer. Men för bilbyggarna är det inte lika lätt att hitta nytt jobb. PSA tassar fram på minerad mark och det tyska fackförbundet IG Metall har en mycket stark position i Tyskland.

 

Vilken vändning: Opel är lönsamt igen efter 19 år av förlust
Hur går det med PSA Group i framtiden? Det kan vi inte veta, förstås, men halvårsrapporten visar att man är på rätt väg.
Annons
Annons
Rulla till toppen