Det är i Shanghai som Porsche premiärvisar sin uppdaterade Macan. Sedan lanseringen 2014 har Macan blivit en storsäljare med mer än 350.000 levererade bilar och nu är det alltså dags för en uppdatering – facelift som det heter på svengelska.
Som vi kan se är det en del exteriöra uppgraderingar på Porsche Macan, med bland annat LED-belysning i strålkastarna som standard. Front och akter har designats om, för att markera ansiktslyftet.
På insidan är uppgraderingarna tydliga då pekskärmen i mitten har vuxit från sju till elva tum, som standard. För att få plats med den större skärmen har luftutsläppen flyttats ned i underkant. Precis som i Cayenne och Panamera kan gränssnittet i pekskärmen modifieras efter förarens önskemål. Alla versioner av Macan har modulen Connect Plus, vilket gör bilen uppkopplad.
Chassit har modifierats på Porsche Macan och ska nu vara ännu sportigare, om man får tro tillverkarens egna uppgifter.
Några uppgifter om motorerna i Macan får vi inte i dagens pressrelease från Porsche. Men det ryktas att toppeffekten höjs generellt och att nuvarande 3,6-liters V6 blir ersatt av två olika, nya V6-motorer. En turboladdad 3,0 V6-motor hamnar på ungefär samma nivå som nuvarande 3,6-liters, med toppeffekt kring 340-380 hk. Toppmotorn blir Porsches egen 2,9-liters V6 med effekt runt 415–460 hk, beroende på modell.
Dieselmotorerna till Porsche Macan har sålt bra hittills, men frågan är om det blir någon fortsättning efter ansiktslyftet i höst. Porsche är inte nöjda med att Audis V6 TDI fortfarande förknippas med dieselgate och avgasfusk. Kanske utgår dieselalternativet helt och hållet?
Men som förut blir det sjustegad automatlåda och fyrhjulsdrift som standard på Porsche Macan. Senare under hösten lär vi får fler detaljer om den uppgraderade Porsche Macan och vad som gäller för den svenska modellerna.