Det är många som stirrar sig blinda på priset när det är dags att byta bil. En del vidgar också sina vyer och tar hänsyn även till förbrukningen. Men hur mycket bilen faktiskt kostar att äga beror på betydligt fler faktorer än så.
I våra tester räknar vi alltid ut mil- och månadskostnaden enligt en viss standard, för att siffrorna ska bli jämförbara. I den här artikeln har vi fokuserat på bilar som är testade 2017 och 2018.
Resultatet kan du se i tabellen nedan, och vi kan sammanfatta den ungefär så här:
• En bil som är billig att köpa är inte alltid så billig att äga.
• Elbilar och laddhybrider kan ofta ”tjäna in” sitt högre inköpspris ganska snabbt.
• Ju större och starkare bilen är, desto dyrare är den att äga.
Hybridteknik lönar sig inte alltid i lilla klassen
Allra billigast åker du i en småbil. Med milkostnader på under 30 kronor kommer du riktigt billigt undan med till exempel Suzuki Swift och VW-syskonen Seat Ibiza och Volkswagen Polo.
Hybridmodellen Toyota Yaris är visserligen också billig att äga, men det högre inköpspriset tar många mil att köra in. Det har ju dock sina fördelar att köra med hybriddrift även om det inte alltid är billigast – det är smidigt och tyst i stadstrafik.
De större modellerna i Golfklassen är inte mycket dyrare att äga men bjuder på betydligt mer ”bil för pengarna”.
Elbilar förbluffande billiga i förhållande till priset
Det finns flera elbilar och laddhybrider i listan. De är förbluffande billiga att äga i förhållande till sitt inköpspris. Eftersom elbilar och laddhybrider nästan alltid är dyrare att köpa än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor är det många som tvekar inför att byta till eldrift.
Men här kan vi alltså visa svart på vitt att elektrifierade bilar kan göra bilägandet betydligt billigare trots att själva bilen är dyr att köpa.
Det viktigaste som gör att elbilar är billigare att köra är att bränslekostnaden sänks ordentligt, så länge du kan ladda hemma. Att snabbladda på stan blir dock dyrt. För laddhybrider gäller att bränslekostnaden blir rekordlåg om bilen laddas som den ska och faktiskt körs på el.
En annan fördel som blivit tydligare det senaste året är att andrahandsvärdet för elbilar blivit bättre, samtidigt som marknaden för framför allt dieselbilar blir mer osäker. Det stärker kalkylen för elbilen. För laddhybrider gäller att räckvidden på eldrift måste vara lång – knappt någon kommer köpa en begagnad laddhybrid om fem år med räckvidd på en eller två mil.
Suvar ordentligt mycket dyrare än ”vanliga” bilar
En annan viktig trend som vi ser i siffrorna är att suvar i nästan samtliga fall är dyrare att äga än motsvarande ”lågbyggd” bil. Det är inte så konstigt: suven drar mer bränsle och är dyrare att köpa och försäkra. Då hjälper det inte att andrahandsvärdet ibland kan vara bättre.
Ett tydligt exempel på det hittar vi hos Audi. Kompaktsuven Q2 ger mycket habegär, men kostar 58 kronor milen att köra. Det är hela 23 kronor mer per mil än Audi A3, och nio kronor dyrare än den större A4-modellen! Till och med den betydligt större suven Q5 är billigare att äga.
Tesla med i botten trots eldriften
Den absoluta värstingen är Porsche Panamera Turbo Sport Turismo. Den kostar nästan 30.000 kronor i månaden att äga och för varje mil du kör suger den ut 173 kronor ur plånboken. Men det är ett trevligt nöje! Panamera Sport Turismo är en riktig drömbil som fick höga betyg i vårt test.
Även Tesla Model S och Model X ligger med i botten. Visst, driftkostnaden blir låg, men försäkring och hög prislapp gör ändå att kalkylen drar iväg. För dig som kan nöja dig med 75D-versionen av Model S blir milkostnaden betydligt lägre och den bilen blir inte mycket dyrare än en BMW 5-serie och Jaguar XF.
Så mycket kostar bilen att äga
Klicka på bilmodellen för att läsa hela testet.
10 BILLIGASTE
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Suzuki Swift 1,2 90 hk | 28 | 4 665 |
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI | 28 | 4 680 |
VW Polo 1,0 TSI 95 hk | 28 | 4 716 |
Kia Rio 1,25 MPI | 29 | 4 765 |
Seat Ibiza 1,0 TSI 115 hk | 29 | 4 767 |
Toyota Yaris HSD 100 hk | 29 | 4 796 |
Nissan Micra DIG-T 90 | 30 | 4 947 |
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 100 hk | 30 | 4 985 |
Renault Clio Energy Tce 90 | 31 | 5 175 |
Citroën C3 PureTech 82 | 31 | 5 234 |
10 DYRASTE
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Porsche Cayenne S | 102 | 16 969 |
Porsche 911 Carrera T | 104 | 17 500 |
Tesla Model S 90D | 107 | 17 766 |
Tesla Model X 100D | 108 | 18 077 |
Porsche 718 Cayman GTS | 110 | 13 500 |
BMW M4 CS | 111 | 18 500 |
BMW 750i xDrive | 120 | 19 956 |
Porsche Panamera 4S | 123 | 20 468 |
Mercedes-AMG E 63S 4Matic+ Kombi | 158 | 26 343 |
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo | 173 | 28 871 |
SMÅBILAR
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Suzuki Swift 1,2 90 hk | 28 | 4 665 |
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI | 28 | 4 680 |
VW Polo 1,0 TSI 95 hk | 28 | 4 716 |
Kia Rio 1,25 MPI | 29 | 4 765 |
Seat Ibiza 1,0 TSI 115 hk | 29 | 4 767 |
Toyota Yaris HSD 100 hk | 29 | 4 796 |
Nissan Micra DIG-T 90 | 30 | 4 947 |
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 100 hk | 30 | 4 985 |
Renault Clio Energy Tce 90 | 31 | 5 175 |
Citroën C3 PureTech 82 | 31 | 5 234 |
GOLFKLASS
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Opel Astra 1,4 Turbo Ecotec | 33 | 5 451 |
VW Golf 1,5 TSI DSG | 34 | 5 500 |
Mazda 3 2,0 (165 hk) | 34 | 5 709 |
BMW 120i | 35 | 6 000 |
Audi A3 1,5 TFSI S tronic | 35 | 6 000 |
Toyota Auris Touring 1,8 HSD | 35 | 5 867 |
Volkswagen e-Golf | 36 | 5 960 |
Mercedes A 200 7G-DCT | 36 | 6 000 |
VW Golf 1,4 TSI | 36 | 6 014 |
Hyundai i30 1,4 Turbo | 37 | 6 102 |
Toyota Prius 1,8 HSD | 37 | 6 179 |
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo | 37 | 6 216 |
Nissan Leaf | 38 | 6 353 |
Toyota Prius Plug-In Hybrid | 38 | 6 391 |
VW Golf 2,0 TDI 150 DSG | 39 | 6 456 |
VW Golf 1,5 TSI 150 DSG | 39 | 6 485 |
BMW i3s | 39 | 6 532 |
Hyundai Ioniq Electric | 39 | 6 049 |
Hyundai Ioniq Hybrid | 40 | 6 656 |
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid | 40 | 6 686 |
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 | 41 | 6 857 |
Subaru XV 2,0i | 44 | 7 336 |
VW Golf GTE 1,4 Plug-In Hybrid | 46 | 7 614 |
Seat Leon Cupra | 49 | 8 000 |
Honda Civic Type R | 51 | 8 500 |
MELLANKLASS
SUVAR
PICKUPER
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Mitsubishi L200 2,4D | 59 | 9 815 |
Mercedes X 250 d 4Matic | 60 | 10 106 |
Renault Alaskan dCi 190 | 62 | 10 324 |
VW Amarok DoubleCab Highline TDI 224 4M | 65 | 10 878 |
Ford Ranger Wildtrack 3,2 TDCi aut | 72 | 11 970 |
LYXBILAR
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Tesla Model S 75D | 83 | 13 750 |
Tesla Model S 90D | 107 | 17 766 |
BMW 750i xDrive | 120 | 19 956 |
Porsche Panamera 4S | 123 | 20 468 |
Mercedes-AMG E 63S 4Matic+ Kombi | 158 | 26 343 |
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo | 173 | 28 871 |
SPORTBILAR
Bilmodell | Milkostnad | Månadskostnad |
Ford Mustang GT | 68 | 11 500 |
BMW M2 Coupé | 79 | 10 000 |
Audi TT RS Coupé | 82 | 10 000 |
Porsche 911 Carrera T | 104 | 17 500 |
Porsche 718 Cayman GTS | 110 | 13 500 |
BMW M4 CS | 111 | 18 500 |
Så räknar vi ut milkostnaden
I våra tester får alla bilar ett betyg för ”Driftkostnad & värdefall”. I den betygsraden döljer sig många olika uträkningar. Vi tar hänsyn till:
• Bilens grundpris
• Pris för bilen med lämplig utrustning (beror på bilklass, till exempel autobroms och metalliclack)
• Andrahandsvärde över tid (från KVD Bilpriser)
• Servicekostnad upp till 6.000 mil
• Förbrukning och utsläpp (i verklig trafik, inte i testlabbet, i vår standardiserade testrunda för att mäta förbrukning)
• Finansieringskostnad (enligt en standardiserad mall)
• Försäkringskostnad (enligt en standardiserad mall)
• Fordonsskatt