Så dyr är din nästa bil att äga – testsiffror med högsta och lägsta milkostnaden

PREMIUM Säljaren kanske lockar med lågt pris eller en imponerande förbrukningssiffra. Men verkligheten är inte lika enkel. Våra testsiffror visar att en "dyr" bil i själva verket kan vara riktigt billig jämfört med konkurrenterna. Läs vår granskning som baseras på verklighetstrogna tester och inte på teoretiska kalkylark.
Annons

Det är många som stirrar sig blinda på priset när det är dags att byta bil. En del vidgar också sina vyer och tar hänsyn även till förbrukningen. Men hur mycket bilen faktiskt kostar att äga beror på betydligt fler faktorer än så.

I våra tester räknar vi alltid ut mil- och månadskostnaden enligt en viss standard, för att siffrorna ska bli jämförbara. I den här artikeln har vi fokuserat på bilar som är testade 2017 och 2018.

Resultatet kan du se i tabellen nedan, och vi kan sammanfatta den ungefär så här:

• En bil som är billig att köpa är inte alltid så billig att äga.
• Elbilar och laddhybrider kan ofta ”tjäna in” sitt högre inköpspris ganska snabbt.
• Ju större och starkare bilen är, desto dyrare är den att äga.

Hybridteknik lönar sig inte alltid i lilla klassen

Allra billigast åker du i en småbil. Med milkostnader på under 30 kronor kommer du riktigt billigt undan med till exempel Suzuki Swift och VW-syskonen Seat Ibiza och Volkswagen Polo.

Hybridmodellen Toyota Yaris är visserligen också billig att äga, men det högre inköpspriset tar många mil att köra in. Det har ju dock sina fördelar att köra med hybriddrift även om det inte alltid är billigast – det är smidigt och tyst i stadstrafik.

De större modellerna i Golfklassen är inte mycket dyrare att äga men bjuder på betydligt mer ”bil för pengarna”.

Så dyr är din nästa bil att äga – testsiffror med högsta och lägsta milkostnaden
En elbil är oftast ganska lätt att räkna hem i förhållande till sitt inköpspris. Särskilt om du kan ladda mycket hemma.

Elbilar förbluffande billiga i förhållande till priset

Det finns flera elbilar och laddhybrider i listan. De är förbluffande billiga att äga i förhållande till sitt inköpspris. Eftersom elbilar och laddhybrider nästan alltid är dyrare att köpa än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor är det många som tvekar inför att byta till eldrift.

Men här kan vi alltså visa svart på vitt att elektrifierade bilar kan göra bilägandet betydligt billigare trots att själva bilen är dyr att köpa.

Det viktigaste som gör att elbilar är billigare att köra är att bränslekostnaden sänks ordentligt, så länge du kan ladda hemma. Att snabbladda på stan blir dock dyrt. För laddhybrider gäller att bränslekostnaden blir rekordlåg om bilen laddas som den ska och faktiskt körs på el.

En annan fördel som blivit tydligare det senaste året är att andrahandsvärdet för elbilar blivit bättre, samtidigt som marknaden för framför allt dieselbilar blir mer osäker. Det stärker kalkylen för elbilen. För laddhybrider gäller att räckvidden på eldrift måste vara lång – knappt någon kommer köpa en begagnad laddhybrid om fem år med räckvidd på en eller två mil.

Så dyr är din nästa bil att äga – testsiffror med högsta och lägsta milkostnaden
Den Audi Q2 vi testade var väldigt välutrustad och milkostnaden drog iväg ordentligt. Dyrare än den större Q5:an!

Suvar ordentligt mycket dyrare än ”vanliga” bilar

En annan viktig trend som vi ser i siffrorna är att suvar i nästan samtliga fall är dyrare att äga än motsvarande ”lågbyggd” bil. Det är inte så konstigt: suven drar mer bränsle och är dyrare att köpa och försäkra. Då hjälper det inte att andrahandsvärdet ibland kan vara bättre.

Ett tydligt exempel på det hittar vi hos Audi. Kompaktsuven Q2 ger mycket habegär, men kostar 58 kronor milen att köra. Det är hela 23 kronor mer per mil än Audi A3, och nio kronor dyrare än den större A4-modellen! Till och med den betydligt större suven Q5 är billigare att äga.

Så dyr är din nästa bil att äga – testsiffror med högsta och lägsta milkostnaden
Tesla är förhållandevis billiga att äga om vi också tar hänsyn till teknik- och prestandanivån. Men det är fortfarande en dyr bil.

Tesla med i botten trots eldriften

Den absoluta värstingen är Porsche Panamera Turbo Sport Turismo. Den kostar nästan 30.000 kronor i månaden att äga och för varje mil du kör suger den ut 173 kronor ur plånboken. Men det är ett trevligt nöje! Panamera Sport Turismo är en riktig drömbil som fick höga betyg i vårt test.

Även Tesla Model S och Model X ligger med i botten. Visst, driftkostnaden blir låg, men försäkring och hög prislapp gör ändå att kalkylen drar iväg. För dig som kan nöja dig med 75D-versionen av Model S blir milkostnaden betydligt lägre och den bilen blir inte mycket dyrare än en BMW 5-serie och Jaguar XF.

Så mycket kostar bilen att äga

Klicka på bilmodellen för att läsa hela testet.

10 BILLIGASTE
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Suzuki Swift 1,2 90 hk 28 4 665
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI 28 4 680
VW Polo 1,0 TSI 95 hk 28 4 716
Kia Rio 1,25 MPI 29 4 765
Seat Ibiza 1,0 TSI 115 hk 29 4 767
Toyota Yaris HSD 100 hk 29 4 796
Nissan Micra DIG-T 90 30 4 947
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 100 hk 30 4 985
Renault Clio Energy Tce 90 31 5 175
Citroën C3 PureTech 82 31 5 234
10 DYRASTE
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Porsche Cayenne S 102 16 969
Porsche 911 Carrera T 104 17 500
Tesla Model S 90D 107 17 766
Tesla Model X 100D 108 18 077
Porsche 718 Cayman GTS 110 13 500
BMW M4 CS 111 18 500
BMW 750i xDrive 120 19 956
Porsche Panamera 4S 123 20 468
Mercedes-AMG E 63S 4Matic+ Kombi 158 26 343
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 173 28 871
SMÅBILAR
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Suzuki Swift 1,2 90 hk 28 4 665
Seat Ibiza 1,0 EcoTSI 28 4 680
VW Polo 1,0 TSI 95 hk 28 4 716
Kia Rio 1,25 MPI 29 4 765
Seat Ibiza 1,0 TSI 115 hk 29 4 767
Toyota Yaris HSD 100 hk 29 4 796
Nissan Micra DIG-T 90 30 4 947
Ford Fiesta 1,0 T EcoBoost 100 hk 30 4 985
Renault Clio Energy Tce 90 31 5 175
Citroën C3 PureTech 82 31 5 234
GOLFKLASS
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Opel Astra 1,4 Turbo Ecotec 33 5 451
VW Golf 1,5 TSI DSG 34 5 500
Mazda 3 2,0 (165 hk) 34 5 709
BMW 120i 35 6 000
Audi A3 1,5 TFSI S tronic 35 6 000
Toyota Auris Touring 1,8 HSD 35 5 867
Volkswagen e-Golf 36 5 960
Mercedes A 200 7G-DCT 36 6 000
VW Golf 1,4 TSI 36 6 014
Hyundai i30 1,4 Turbo 37 6 102
Toyota Prius 1,8 HSD 37 6 179
Honda Civic 1,5 VTEC Turbo 37 6 216
Nissan Leaf 38 6 353
Toyota Prius Plug-In Hybrid 38 6 391
VW Golf 2,0 TDI 150 DSG 39 6 456
VW Golf 1,5 TSI 150 DSG 39 6 485
BMW i3s 39 6 532
Hyundai Ioniq Electric 39 6 049
Hyundai Ioniq Hybrid 40 6 656
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid 40 6 686
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180 41 6 857
Subaru XV 2,0i 44 7 336
VW Golf GTE 1,4 Plug-In Hybrid 46 7 614
Seat Leon Cupra 49 8 000
Honda Civic Type R 51 8 500
MELLANKLASS
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 170 39 6 565
Opel Insignia Sports Tourer 1,5 DI Turbo 40 6 500
Skoda Superb Combi 1,4 TSI 44 7 500
VW Passat Sportscombi 1,4 TSI 45 7 500
Volvo V90 T5 Bi-Fuel 46 7 610
Volvo V60 D4 Classic 46 7 711
Audi A4 g-tron S tronic Avant 47 7 832
Volvo V60 D4 47 7 873
Mercedes C 180 T 48 8 000
Kia Optima PHEV SW 48 8 050
Audi A5 Sportback 2,0 TDI S tronic 48 8 059
Audi A4 Avant 2,0 TDI quattro S tronic 49 8 115
Volvo S90 D4 Automat 49 8 135
Volvo V90 D4 AWD 49 8 209
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro 190 S tronic 49 8 240
VW Passat GTE Sportscombi 50 8 345
Mercedes E 220 d Automat 50 8 389
BMW 520d Automat 51 8 461
Volvo V90 CC D4 AWD 52 8 701
Audi A4 TDI 190 S tronic Avant 53 8 779
VW Arteon GTS 2,0 TDI 240 4Motion 53 8 869
Audi A4 TFSI 190 S tronic Avant 53 8 888
BMW 320d xDrive Touring 54 9 010
VW Passat Alltrack GTS 2,0 TDI 240 DSG 4Motion 54 9 037
Jaguar XF 20d Automat 55 9 237
Volvo V90 Cross Country D5 AWD 56 9 283
Mercedes E 220 d All-Terrain 4Matic 58 9 599
BMW 530e 59 9 872
Volvo V90 D5 AWD 62 10 382
Audi A6 Allroad Quattro 3,0 TDI 218 Stronic 63 10 450
VW Arteon GTR 2,0 TSI 4Motion 63 10 563
Mercedes E 350 e 66 11 035
BMW 440i xDrive Gran Coupé 67 11 107
Volvo V90 T8 68 11 255
Kia Stinger GT 3,3 T-GDI AT8 AWD 70 11 611
BMW 530d xDrive Touring 70 11 500
Mercedes E 350 d Kombi 71 11 755
Audi S5 Sportback 3,0 TFSI Quattro 71 11 789
BMW 530d xDrive Touring 71 11 826
Audi RS4 Avant 97 16 000
SUVAR
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Seat Ateca 1,0 TSI 36 5 965
Honda HR-V 1,5 i-VTEC 36 6 024
Kia Niro Hybrid 37 6 191
Kia Niro Hybrid 37 6 238
Kia Niro 1,6 Plug-In Hybrid 38 6 261
Kia Sportage 1,6 2WD 39 6 473
Toyota C-HR 1,8 HSD 39 6 558
Mini Countryman Cooper All4 40 6 621
Opel Grandland X 1,2 Ecotec 130 40 6 634
Nissan Qashqai 1,6 DIG-T 41 6 819
Peugeot 3008 SUV PureTech 130 41 6 870
Hyundai Kona 1,6 T-GDI 4WD Aut Style 42 7 000
Skoda Karoq 1,5 TSI 150 42 7 022
Opel Mokka X 1,4 Turbo 4×4 AT6 42 7 063
VW T-Roc GT 2,0 TSI 4Motion DSG 44 7 500
Mini Cooper S E Countryman All4 Plug-In Hybrid 45 7 486
VW Tiguan 2,0 TDI 190 GT 4M 47 7 757
Jeep Compass 1,4 Multiair 4WD Limited 47 7 879
Mini Countryman Cooper S All4 Aut 47 7 904
Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG7 4×4 48 8 029
Mazda CX-5 2,2 D 175 AWD 49 8 152
VW Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 4Motion 50 8 324
Renault Koleos Energi dCi 175 4WD X-tronic 50 8 335
Volvo XC40 D4 AWD 51 8 488
VW Tiguan 1,4 TSI 150 4Motion 51 8 517
BMW X2 xDrive20d 52 8 604
Audi Q5 2,0 TDI Quattro 190 S tronic 52 8 727
Volvo XC60 D4 AWD 54 8 962
Audi Q5 2,0 TDI Quattro 190 S-tronic 54 8 974
Mitsubishi Outlander PHEV 55 9 149
Lexus NX 300h AWD 56 9 250
Jaguar E-Pace D180 AWD 56 9 270
Mercedes GLC 220 d 4Matic aut 56 9 317
Volvo XC60 D5 AWD 57 9 436
Volvo XC60 T5 AWD 57 9 538
Volvo XC40 T5 AWD 58 9 633
Audi Q2 2,0 TFSI Quattro S Tronic Sport 58 9 500
VW Tiguan TSI 220 GT 4Motion 58 9 705
BMW X3 xDrive20d 58 9 716
Mercedes GLC 220 d 4 Matic 59 9 813
Volvo XC60 T5 AWD 60 9 968
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD 60 10 073
Volvo XC90 D4 AWD 61 10 146
BMW X5 xDrive 35i 63 10 500
Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 210 AT8 AWD 63 10 556
Mercedes GLC 350 e 4Matic 65 10 891
Volvo XC60 T8 AWD 66 10 948
Volvo XC60 T8 AWD 66 10 951
BMW X3 xDrive30d 66 11 075
Mercedes GLE 400 4Matic 70 11 500
Porsche Cayenne 71 12 000
Jaguar F-Pace 30d AWD 73 12 115
Porsche Macan S Diesel 78 12 991
BMW X3 M40i xDrive 80 10 000
Range Rover Velar D300 84 14 026
Mercedes-AMG GLC 43 4Matic 87 11 000
Audi SQ5 3,0 TFSI Quattro 91 11 500
Porsche Cayenne S 102 16 969
Tesla Model X 100D 108 18 077
PICKUPER
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Mitsubishi L200 2,4D 59 9 815
Mercedes X 250 d 4Matic 60 10 106
Renault Alaskan dCi 190 62 10 324
VW Amarok DoubleCab Highline TDI 224 4M 65 10 878
Ford Ranger Wildtrack 3,2 TDCi aut 72 11 970
LYXBILAR
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Tesla Model S 75D 83 13 750
Tesla Model S 90D 107 17 766
BMW 750i xDrive 120 19 956
Porsche Panamera 4S 123 20 468
Mercedes-AMG E 63S 4Matic+ Kombi 158 26 343
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo 173 28 871
SPORTBILAR
Bilmodell Milkostnad Månadskostnad
Ford Mustang GT 68 11 500
BMW M2 Coupé 79 10 000
Audi TT RS Coupé 82 10 000
Porsche 911 Carrera T 104 17 500
Porsche 718 Cayman GTS 110 13 500
BMW M4 CS 111 18 500

Så räknar vi ut milkostnaden

I våra tester får alla bilar ett betyg för ”Driftkostnad & värdefall”. I den betygsraden döljer sig många olika uträkningar. Vi tar hänsyn till:

• Bilens grundpris
• Pris för bilen med lämplig utrustning (beror på bilklass, till exempel autobroms och metalliclack)
• Andrahandsvärde över tid (från KVD Bilpriser)
• Servicekostnad upp till 6.000 mil
• Förbrukning och utsläpp (i verklig trafik, inte i testlabbet, i vår standardiserade testrunda för att mäta förbrukning)
• Finansieringskostnad (enligt en standardiserad mall)
• Försäkringskostnad (enligt en standardiserad mall)
• Fordonsskatt

Annons
Annons
Rulla till toppen