I en reklamkampanj marknadsför Subaru två av sina bilmodeller, Outback och Forester, med skattelättnad (se reklamfilmen nedan). Detta trots att skatten ökar kraftigt med det nya skattesystemet bonus-malus som trädde i kraft 1 juli. Skatten för Forester respektive Outback ökar i storleksordningen från cirka 3.500 resp 4.000 kronor till cirka 7.000 respektive 9.300 kronor (beroende på vilken dieselmotor man väljer).
”Tanken med vår kampanj är att bilarna får en ökad skatt, men den betalar vi på Subaru istället för kunden. Vi vill kompenserar våra köpare med mellanskillnaden”, säger Fredrik Tottie, marknadschef för Subaru Sverige till Expressen.
Detta är något som miljöminister Karolina Skog (MP) har reagerat mycket starkt på.
”När jag ser att Subaru marknadsför sig med skattelättnad ser jag ett desperat försök från en biltillverkare att kränga utsläppsmonster. Jag förstår att de känner desperation, eftersom alla deras modeller får ökad skatt i det nya systemet”, säger Skog till Expressen.
Thomas Possling, Subaru Sveriges PR-chef menar att reklamfilmen är lyckad, och slår ifrån sig kritiken.
”Kan det vara ett desperat försök att väcka liv i sina dåliga opinionssiffror”, säger Possling.