Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm

När Audi R8 snart pensioneras kan den ersättas med en helt ny, elektrisk supersportbil – PB18 e-tron. Förarstolen kan flyttas till central position.
Annons

Framtidens supersportbilar blir elektriska, det står allt mera klart och även Audi slår in på denna linje. Idag blir det publik premiär för Audi PB18 e-tron concept, ett radikalt smakprov på en möjlig ersättare till nuvarande R8. Audi PB18 e-tron visas på lyxbilsutställningen Pebble Beach Automotive Week, Monterey, i Kalifornien.

Designen till Audi PB18 e-tron concept har tagits fram hos Audis nya designstudio i Malibu, Kalifornien. Den tekniska utvecklingen har gjorts hos Audi Sport GmbH i Neckarsulm och Ingolstadt.

Till skillnad mot fjolårets konceptbil Audi Aicon betecknas Audi PB18 e-tron som en ”Level Zero” bil, den har alltså inga autonoma hjälpmedel utan föraren styr allting själv. För att öka på känslan av en äkta racingbil är förarstol och ratt skjutbar i sidled för att få en central placering, det som kallas för monoposto. Styrning och pedaler är elektriska givare och kräver därför ingen mekanisk förbindelse.

Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu, där Audi PB18 e-tron skapades. Han beskriver monoposto-placeringen av föraren:

”Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18,” berättar Gael Buzyn. ”Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e‑tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.”

Audi PB18 e-tron concept har tre elmotorer där de två bakre driver vardera bakhjul vilket ger möjlighet till aktiv momentstyrning. Den främre elmotorn ger 150 kW (204 hk) och de två bakre sammanlagt 350 kW (476 hk). Sammanlagda toppeffekten för de tre elmotorerna anges till 500 kW (680 hk) men den kan tillfälligt ökas till 570 kW (775 hk). Vridmomentet anges till 830 Nm och allt sammantaget räknar Audi med att 0–100 km/h ska avverkas på strax över två sekunder.

Elmotorerna drivs av ett batteripaket på 95 kWh, med solid state-teknik. Batterierna laddas med 800 volt, precis som Porsche Taycan, vilket ger en mycket snabb laddning. Audi uppger att PB18 e-tron kan snabbladdas till 100 procent på bara 15 minuter. Sportbilen kan även laddas induktivt med Audi Wireless Charging genom en laddplatta i golvet där bilen parkeras. Räckvidden anges till över 500 kilometer, enligt WLTP-körcykeln.

Audi PB18 e-tron concept är en ganska nätt bil med en längd på bara 453 centimeter, däremot hela 200 bred och endast 115 centimeter hög. Axelavståndet är 270 centimeter och vikten är 1.550 kilo – vilket antyder att man skapat ett mycket effektivt batteripaket i förhållande till vikten.

Andra generationen Audi R8 finns kvar några år till, kanske till 2020-2021. Men någon tredje generation av R8 kan vi inte vara säkra på, enligt Audis utvecklingschef Peter Mertens (tidigare Volvo Cars).

Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Audi visar elektrisk ersättare till R8 – får 775 hk och 830 Nm
Annons
Annons
Rulla till toppen