Populära mopedbilar sågas: ”Krocksäkerheten är usel”

Saknar krockkudde och moderna säkerhetssystem.
Annons

Mopedbilarna har snabbt blivit populära i Sverige – trots prislappar som inte sällan närmar sig 200.000 kronor.

Men det finns stora nackdelar med de små mopedbilarna, larmar försäkringsbolaget If om, och det handlar framför allt om säkerheten.

Mopedbilar har betydligt lägre tjänstevikt än en personbil men behöver inte alls klara samma krav för krocksäkerheten. Enligt If är mopedbilarna ofta inblandade i olyckor som leder till allvarliga skador.

Och olyckorna är allvarliga. Mopedbilen demoleras helt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar, som antisladd och autobroms, är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än maxkravet på 425 kilo och för att pressa ned priset.

”Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter”, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If, i ett pressmeddelande.

Populära mopedbilar sågas:

Bättre än en moped – men ändå inte bra

If hänvisar också till ett krocktest som Euro NCAP gjorde för två år sedan. De flesta mopedbilarna fick en eller ingen stjärna – det innebär hög risk att dö vid en kollision, eftersom det saknas krockkudde (!). Att bilen får köras på vägar där andra bilar kan åka i 100 km/h, när mopedbilen bara får åka i 45 km/h, är också en risk.

”Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped”, säger Johan Granholm.

Tidigare i år tog vi en närmare titt på mopedbilarna och granskade bland annat kraven på utsläpp och säkerhet. Resultatet blev inget vidare. Mopedbilarna åker gräddfil bland lagkraven med usel säkerhet och höga utsläpp för sin storlek.

”Att krocksäkerheten är usel samtidigt som prislappen är löjligt hög är anmärkningsvärt. Tillverkarna borde skämmas”, skrev vår chefredaktör Alrik Söderlind.

Annons
Annons
Rulla till toppen