Volvo XC60 T4 blir den nya ”billiga” inroparen

Framhjulsdrivna T4 är Volvos nya instegsmodell i XC60-familjen. Åttastegad automat ingår, men AWD finns inte som tillval. Med det nya bonus/malus-systemet får XC60 T4 en årlig fordonsskatt på 6.832 kronor, under de första tre åren.
Annons

När Volvo lanserade nya generationen XC60 under våren 2017 fanns det fem motoralternativ, alla med AWD, från D4 till T8. Sedan dess har framhjulsdrivna XC60 D3 150 hk (359.000 kr) och D4 190 hk (379.000 kr) tillkommit.

Men nu presenteras ett nytt alternativ i fyrcylindriga XC60 T4 med 2,0-liters bensinturbo. XC60 T4 finns även som ”bygg-bil” på Volvo Cars hemsida. Priset för XC60 T4 börjar vid 358.900 kronor.

Nya instegsmodellen är alltså Volvo XC60 T4 Momentum (framhjulsdriven, med åttastegad automat), och det finns fortfarande inte några officiella uppgifter om toppeffekt och prestanda. Med partikelfilter på bensinmotorerna kan det bli lägre toppeffekt än hos tidigare T4-modeller. 

Volvo XC60 T4 är certifierad enligt Euro 6d-TEMP och med A-klassade däck ger den ett CO2-utsläpp på 166 g/km. Med det nya bonus/malus-systemet innebär det en årlig fordonsskatt på 6.832 kronor, under de första tre åren. XC60 T4 finns (ännu så länge) inte med AWD.

Vill man ha en lite lyxigare Volvo XC60 T4 är nästa steg Inscription som kostar 417.900 kronor. XC60 T4 R-Design kostar från 422.900 kronor.

Som jämförelse kostar lillbrorsan XC40 T4 Momentum med 190 hk och 300 Nm, samt åttastegad automat, från 351.900 kronor. XC40 T4 har den fyrcylindriga turbomotorn på 2,0 liter.

Vad man alltså kan konstatera är att den trecylindriga XC40 T3 används som inropare – med pris strax under 300.000 kronor – men sedan hoppar XC40-modellerna snabbt upp i en nivå som ligger nära XC60. Klokt eller inte? Vad tror ni läsare?

Volvo XC60 T4 blir den nya
Annons
Annons
Rulla till toppen