Avslöjat: Bästa och sämsta bilsäljarna enligt ägarna

PREMIUM Inget kan förstöra en bildröm som en dålig bilsäljare som inte bryr sig. Här avslöjar auto motor & sport-läsarna vilka märken som lyckas bäst – och märkena som måste rycka upp sig. Vi har också en checklista på hur en riktigt bra bilsäljare ska vara.
Annons

Artikeln har uppdaterats med nya siffror 2019-06-20.

De flesta som köpt bil har nog åtminstone en riktig skräckhistoria om en dålig bilsäljare.

Att sitta och trycka på kontoret när det är fullt med köpare i bilhallen med pengar på fickan är en vanlig ”synd” som köparna ogillar. Och att gissa sig till svar istället för att faktiskt ta reda på dem går bort direkt.

I vår begagnatdatabas finns över 50.000 svar där bilägarna själva satt betyg på sina bilar – allt från körglädje till ekonomi. Men de sätter inte bara betyg på bilarna i sig utan också på andra delar av bilägandet, som verkstaden, garantierna och säljarna.

Tittar vi närmare på säljarna visar det sig att framför allt tre märken sticker ut.

Avslöjat: Bästa och sämsta bilsäljarna enligt ägarna
Porsches säljare är allra bäst, enligt läsarna.

Toppbetyg för Porsche och Lexus

Först ut är Porsche och Lexus som båda verkar ha exceptionellt bra säljare, enligt ägarna. Betyget blir hela 92 procent för Porsche och 91 procent för Lexus. Här förstår sig säljarna på köparens behov och hittar en bra lösning – utan att vara för ”säljig”.

Det tredje märket sticker istället ut negativt, och det är Jaguar, som hamnar tveklöst sist med 73 procent. Det är ordentligt under snittet på 83 procent. Koncernsyskonet Land Rover är bättre men får ändå inte godkänt med sina 78 procent.

Bilarna i sig får dock höga betyg av Jaguar- och Land Rover-ägarna, så helheltsupplevelsen är fortfarande bra. Men säljarna behöver bättra sig, enligt ägarna.

Andra märken som ligger illa till är Suzuki, Dacia, Citroën, Mitsubishi, Nissan och Renault.

Avslöjat: Bästa och sämsta bilsäljarna enligt ägarna
Även Mercedes lyckas bra.

”Showroompersonal” istället för säljare

Tesla har inga säljare i regelrätt mening utan snarare ”showroompersonal” som ska guida köparen. En viktig skillnad är att Tesla inte jobbar med återförsäljare utan själva har hand om försäljningen. Det är ett upplägg som köparna verkar gilla: Tesla får 87 procent i betyg och hamnar på tredje plats.

Lexus koncernsyskon Toyota hamnar inte långt efter lyxmärket, på fjärde plats, följt av BMW. Att Skoda, Honda och Peugeot hamnar högt upp bevisar att även mer ”normalt” prissatta bilar kan ha riktigt bra säljare – det är inte bara förbehållet premiummärken. Det är något som alla köpare ska kräva oavsett bilens pris.

Avslöjat: Bästa och sämsta bilsäljarna enligt ägarna

Läsarnas checklista: Så ska en bra bilsäljare vara

• Kunden vill först och främst bli sedd. Ett enkelt ”hej!” räcker i många fall.

• Därefter vill kunden bli tagen på allvar – oavsett hur hen ser ut. En lyxbilsköpare kan gå med mjukisbyxor och en småbilsköpare kan ha kostym. Säljaren måste förstå köparens krav och behov och inte avfärda dem.

• Bilköparna har full förståelse för att säljarna kan ha mycket att göra, men att ignorera en kund är heller inte bra. Det räcker att säga ”välkommen, jag måste göra klar en sak först men kommer och hjälper dig om en stund, om det går bra”.

• Enkla säljknep som fungerade för tusen år sedan funkar inte längre. En typisk lögn som är ganska lätt att avslöja är den om att ”detta är sista exemplaret!”, när det i själva verket står 20 likadana bilar runt hörnet.

• Idag är det enkelt att leta reda på information på nätet och säljaren måste vara påläst. Om säljaren inte kan svara på en detaljfråga gäller det att inte bara hitta på ett svar – då måste säljaren vara ärlig och uppriktigt förklara att hen inte vet, men att hen gärna tar reda på svaret.

Fotnot: I den här undersökningen har ägarna själva satt betyg på bilsäljarna. Vi har bara tagit med bilar av modellår 2012–2018. Totalt urval i den här undersökningen är 13.275 bilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen