Världsledaren kämpar för överlevnad – Pioneer satsade fel

Elektronikjätten var först med tekniken alla ville ha i bilen. Nu får bolaget en livlina på fem miljarder kronor.
Annons

Det är faktiskt inte så länge sedan Pioneers logotyp fanns i var och varannan bil, i form av en bilstereo eller navigator. Nu kämpar den japanska elektroniktillverkaren för sin överlevnad.

Under onsdagen kom beskedet att Pioneer får en livlina på fem miljarder kronor för att klara sina skulder.

När det gäller Pioneers bilprodukter har företaget fortsatt satsa på bilstereo och navigationsprylar, något som allt färre bilägare efterfrågar. Med facit i hand hade det förmodligen varit smartare att satsa på teknik för självkörande bilar eller att bygga framtidens infotainmentsystem åt biltillverkarna.

I gamla bilar var det lätt att byta ut stereon, men det är svårt – för att inte säga omöjligt – i många nya bilar, där stereon är integrerad i bilens infotainmentsystem som styr alla bilens funktioner och finesser.

”Pioneers öde beror på om de kan expandera när det gäller nästa generations navigationssystem för självkörande bilar”, säger marknadsanalytikern Masayuki Otani till Reuters.

De senaste åren har varit helt upp-och-ned-vända för Pioneer som var extremt högt värderat på 1990-talet och var, som namnet antyder, pionjärer när det gäller bilstereo och navigation. Här nedan kan du se några av höjdpunkterna i företagets historia.

Pioneers pionjäranda: Först med…

• bilstereo med cd-spelare (1984)
• cd-baserad gps-navigator (1990)
• dvd-baserad gps-navigator (1997)
• bilstereo som använder oled-teknik (1997)
• dvd-baserad gps-navigator där dvd-skivan var uppdelad i två lager (1998)
• gps-navigationssystem med trådlös kommunikationsmodul (2002)

Annons
Annons
Rulla till toppen