Ny studie avslöjar: Dubbdäck kostar fler liv än de sparar

Dubbdäck kan vara skillnaden mellan liv och död när det gäller bromssträcka på is. Men sett till hela däckets livslängd kostar de fler liv än de sparar, enligt en ny studie från forskare på Chalmers.
Annons

Den vanliga kritiken mot dubbdäcken handlar om partikelutsläpp. Dubbarna river upp små partiklar som är farliga att andas in. Men å andra sidan har dubbdäcksförespråkarna alltid kunnat hävda att de räddar liv genom att de kan ha bättre bromsprestanda och köregenskaper på vissa underlag.

En ny studie från forskare på Chalmers har inte bara tittat på utsläpp medan bilen körs, utan den tittar på ett helhetsperspektiv redan från att däcken tillverkas.

Med hjälp av svensk olycksstatistik har forskarna kommit fram till att dubbdäck kan rädda mellan 60 och 770 levnadsår vintertid. Ett ganska stort spann, med andra ord.

Men dubbdäcken ”kostar” också mellan 570 och 2.200 levnadsår från att det tillverkas tills det återvinns. Då har forskarna räknat in produktion av däcket, slitage vid användning samt gruvbrytning och konflikter vid framställningen.

”Det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar”

Mellan 67 och 77 procent av utsläppen från dubbdäcken uppstår när de körs. Resten uppstår när däcken, och framför allt dubbarna, tillverkas. Det görs till stor del av kobolt som bryts i Demokratiska republiken Kongo.

”Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar”, säger Sverker Molander, som är professor i miljösystem och risk vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers.

Ny studie avslöjar: Dubbdäck kostar fler liv än de sparar
En koppar- och koboltgruva i Demokratiska republiken Kongo. Foto: Getty Images

Används också i elbilsbatterier

Kobolt används också i elbilsbatterier och vi har tidigare skrivit om hur flera stora biltillverkare inte alls verkar ha prioriterat ansvarsfull framställning av kobolt när batterierna tillverkas. Men vissa biltillverkare är bättre än andra, och nu har flera stora bilmärken gått ihop för att samarbeta kring bättre arbetsförhållanden i gruvorna.

”Det här är en tydlig illustration av vad den globaliserade produktionen kan medföra. Här blir det några som överlever på andras bekostnad, och det är andra människor än de som drar nytta av produkten som får betala de negativa effekterna”, säger Sverker Molander.

Forskarna föreslår dock inget totalförbud mot dubbdäck – istället vill de se mer forskning kring andra alternativ till dubbdäck som är mindre skadliga för hälsan och miljön.

Annons
Annons
Rulla till toppen