Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Helt nya 3-serien är här och nu kan vi grotta ned oss i alla detaljer. Leveranserna startar i mars 2019 och inledningsvis erbjuds sex motoralternativ. Laddhybriden 330e iPerformance får vi vänta på tills sommaren 2019.
Annons

Äntligen är nya BMW 3-serie officiell och vi göra en djupdykning i alla fakta. Det ser ut som om BMW gjort ett rejält omtag och förbättrat 3-serien (internkod G20) på alla punkter jämfört med föregångaren F30.

Den första BMW 3-serien kom 1975 och nu, 15 miljoner bilar senare, är vi inne på den sjunde generationen. Nya 3-serien G20 är längre (4.709, + 85 millimeter), bredare (1.827, + 16 millimeter) och något högre (1.442, + 1 millimeter). Axelavståndet har också vuxit, till 2.851 millimeter (+ 41 millimeter). Spårvidden har ökat med 43 millimeter fram, 21 millimeter bak.

Tekniskt bygger nya 3-serien på BMW:s CLAR-plattform och det är liknande komponenter som vi även hittar hos 5-serien och 7-serien. Den nya plattformen gör att vikten bantats med cirka 55 kilo (beroende på modell).

Karossen har gjorts halare och luftmotståndet (Cd) är sänkt från 0,26 till 0,23 för G20. En del av förbättringarna är ”gardiner” som kan öppnas och stängas efter kylningsbehov. När man har nya 3-serien uppe på en lyft så syns förbättringarna även där, undersidan är nästan helt slät.

17-tumsfälgar är standard och det går att välja till 18 tum eller 19 tum samt 20 tum M Sport fälgar. BMW 320d och BMW 320d xDrive kan levereras med M Sport Plus paket, vilket inkluderar M Sport bromsar. De nya skivbromsarna har en yttre skiva av gjutjärn med aluminiumcentrum för att spara vikt. De utmärks med blålackerade bromsok och M-logotyp. M Sport bromsarna är standard på modellen 330i M Sport. På modellerna BMW 330i och BMW 330d ingår M Sport differential i M Sport Plus paketet.

De som vill öka på körglädjen kan gå från SE eller Sport till M Sport chassi, som sänker bilen tio millimeter. M Sport chassi innebär också hårdare fjädrar, tuffare krängningshämmare och hårdare bussningar i länkarmarna. Dessutom har BMW ökat på cambervinkeln något. Med tillvalet M Sport Plus får man mer avancerade stötdämpare och elektroniskt styrd diffbroms i bakaxeln.

Nya BMW 3-serie Sedan har fler funktioner för förarassistens. Som standard finns autobroms med fotgängarvarning. Väljer man till ”Driving Assistant Professional” tillkommer aktiv farthållare med Stop & Go-funktion, assistens vid styrning och filbyte samt en mängd varningsfunktioner.

BMW har förbättrat sin head-up display (tillval) med större skärmyta som nu är 70 procent större och har förbättrad grafik. Nya 3-serien har nya system för parkering som ger både longitudinell och lateral vägledning vid parkering, backningsassistent, parkeringsavståndskontroll samt backkamera.

En annan nyhet är att 3-serien får automatisk uppdatering av bilens programvara, trådlöst från ”molnet”, vilket är första gången för BMW. De digitala tjänster BMW Connected och BMW ConnectedDrive har fått fler funktioner med bland annat möjlighet att låsa upp och starta bilen via smartphone. Som standard har instrumentbrädan en bildskärm på 5,7 tum och kontrollskärm på 8,8 tum. Med tillvalet BMW Live Cockpit Professional får man en helt digital 12,3-tum instrumentbräda och 10,25 tum kontrollskärm (som på X5).

Det förlängda axelavståndet och ökade bredden avspeglar sig i interiören, där det är en aning mera utrymme i sidled och bättre benutrymme i baksätet (+ elva millimeter). Behöver man mer utrymme så är 5-serien det naturliga valet, anser BMW. Baksätet delas 40/20/40 och bagagevolymen anges till 480 liter. Dragvikten är 1.600 kilo.

De nya strålkastarna missar man inte de innebär numera att allt ljus kommer från energisnåla lysdioder, LED (standard). Som tillval finns adaptiva LED-strålkastare och som toppversion finns BMW Laserlight med en räckvidd på 530 meter.

De sex modellerna som inleder 3-seriens lansering följs av fler, när man justerat produktionen och fått upp takten i München. Till sommaren kommer laddhybriden BMW 330e iPerformance med en elektrisk räckvidd på cirka 60 kilometer. Fler detaljer om denna laddhybrid kommer senare.

Vid sin presskonferens i Mondial de l’Automobile bekräftade också BMW att man ska bygga ytterligare en elbil efter att suvmodellen iX3, i form av i4. BMW i4 är en sedanmodell och den lanseras sannolikt 2021.

Missa inte: Vi har redan provkört nya 3-serien – och den lovar gott!

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
De här yttre detaljerna vill BMW framhålla på nya 3-serien. Den här bilen har inte M Sport paketet.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Lägre vikt, bättre luftmotstånd, perfekt viktfördelning och bredare spårvidd är en del av förbättringarna på nya G20, som internkoden lyder.
Modell Effekt vid r/min Vridmoment vid r/min
BMW 330i 258 hk 5.000–6.500 400 Nm 1.550–4.400
BMW 320d 190 hk 4.000 400 Nm 1.750–2.500
BMW 320d xDrive 190 hk 4.000 400 Nm 1.750–2.500
BMW 320i 184 hk 5.000–6.500 300 Nm 1.350–4.000
BMW 318d 150 hk 4.000 320 Nm 1.500–3.000
BMW 330d 265 hk 4.000 580 Nm 1.600–3.000
Modell Pris Acceleration Förbrukning Utsläpp
BMW 330i 405.500:– 5,8 sek 5,8–6,1 l/100 km 132–139 g/km
BMW 320d 352.500:– 6,8 sek 4,4–4,7 l/100 km 115–122 g/km
BMW 320d xDrive 393.500:– 6,9 sek 4,5–4,8 l/100 km 118–125 g/km
BMW 320i Ej klart 7,2 sek 5,7–6 l/100 km 129–137 g/km
BMW 318d Ej klart 8,5 sek 4,2–4,5 l/100 km 112–120 g/km
BMW 330d Ej klart 5,5 sek 4,8–5,2 l/100 km 128–136 g/km

BMW 330i, 320i och 330d har åttastegad automatlåda som standard. De andra modellerna har automatlåda som tillval. BMW 330i, 320d och 320d xDrive börjar säljas i mitten av oktober medan 320i, 318d och 330d börjar byggas i mars. Samtliga modeller klarar Euro 6d Temp-utsläppsreglerna.

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Visst känner man igen BMW-designen men inredningen har fått många förändringar, kanske större kliv än den exteriöra designen.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Nya 3-serien är bara aningen större invändigt än sin föregångare. Bagagerummet mäter 480 liter. Baksätet fälls med spakar som sitter under hatthyllan, de nås enkelt när man står bakom bilen med ett handgrepp.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Instrumenteringen består av en skärm, som finns i två storlekar beroende på tillval.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
BMW TwinPower Turbo (B48) är en ny, fyrcylindrig bensinturbo som vi hittar i 330i. Ger 258 hk och 400 Nm. CO2-utsläppet är 139 – 108 g/km, beroende på tillval.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser

Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Strålkastarna har ny design och sträcker sig nu hela vägen in mot njurarnas sargkant. Här ser vi blinkersljusen aktiverade.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
BMW M Sport bromsarna är viktoptimerade med en yttre gjutjärnsskiva och centrum i aluminium. Bromsoken är blålackerade med M-logotyp.
Officiell: Nya BMW 3-serie är här – med svenska priser
Yttre och inre mått på nya BMW 3-serien, G20.
Annons
Annons
Rulla till toppen