Efter en lång nattmangling har den tyska regeringen enats kring en plan som ska minska mängden dieselavgaser, främst i storstäderna. Flera biltillverkare erbjuder både bonus vid nybilsköp, liksom ombyggda dieselmotorer.
Men BMW har redan meddelat att man inte tänker byta komponenter på begagnade dieselbilar: ”Det är inte vettigt enligt oss,” svarade BMW:s talesperson och vill istället erbjuda rabatt på upp till 6.000 euro vid nybilsköp.
Den tyska koalitionsregeringen har haft en trög start på sin mandatperiod och behöver visa handlingskraft. Förbundskansler Angela Merkel vill skydda den inhemska bilindustrin men måste samtidigt möta väljarnas oro för allt sämre luftkvalitet i storstäderna.
Med det nya förslaget vill tyska regeringen slå två flugor i en smäll och framför allt undvika fler dieselförbud i storstäderna. Ett dieselförbud för bilar som uppfyller Euro 5 – eller äldre – berör elva miljoner dieselbilar i Tyskland.
Men tyska Greenpeace var tveksamma till åtgärderna och kallade det för ”en säljfest för bilindustrin”. Med bonusbelopp på flera tusen euro vid nybilsköp skulle mängden dieselbilar bara öka, menade Greenpeace.
Volkswagen, som avslöjades med avgasfuskande dieselmotorer 2015, erbjuder bonus på 5.000 euro när bilköparna byter upp sig från en Euro 5-bil till en ny bil som uppfyller avgasnormen Euro 6. Äldre bilar (Euro 4 och nedåt) erbjuds en rabatt på 4.000 euro. Volkswagen ska även erbjuda en mekanisk uppgradering av Euro 5-bilarna som kostar 3.000 euro, varav VW står för 2.500 euro.
Renault sträcker sig ännu längre och ska erbjuda bonus på 10.000 euro till de tyska dieselbilsägare som köper en ny bil.
Volvo säger i en kommentar till SVT Nyheter att man undersöker vilka åtgärder som ska utföras i Tyskland. Volvo tänker dock inte bygga om några äldre dieselmodeller.
Vad ombyggnationen av äldre dieselmotorer innebär, eller när den ska ske, har inte nämnts i den tyska regeringens plan.