EU vill tvinga biltillverkarna att kapa utsläppen med 40 procent

Biltillverkarna kan behöva pressa ned utsläppen i nya bilar med hela 40 procent innan 2030, jämfört med 2021 års nivå. Det står klart efter en omröstning i EU-parlamentet under...
Annons

Biltillverkarna kan behöva pressa ned utsläppen i nya bilar med hela 40 procent innan 2030, jämfört med 2021 års nivå. Det står klart efter en omröstning i EU-parlamentet under onsdagen – en omröstning som fått stor uppmärksamhet.

Dessutom måste 35 procent av alla nya bilar som säljs 2030 vara elektrifierade på något sätt, i form av elbilar eller hybrider.

EU-parlamentet har försökt få till ännu tuffare regler än så här.

”Det hade varit ännu mer lyckligt om vi hade landat högre. Men det här är ett viktigt besked, vi motade bort de konservativa krafter som ville dra ner ambitionen totalt”, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S) till Ekot.

Biljättarna oroliga för jobben

Biltillverkarna själva har länge stretat emot att skärpa kraven så här mycket, och BMW-chefen kallade det för en ouppnåelig dröm att klara de här utsläppskraven. Och då är det alltså ett bilmärke som började miljardsatsa på elbilar redan 2014, med lanseringen av i3.

Det är framför allt jobbtillfällena som biltillverkarna är oroliga för – att bygga elbilar kräver inte lika mycket personal som bilar med förbränningsmotor. Biltillverkarnas egen branschorganisation ACEA vill bara kapa utsläppen med 20 procent till 2030.

”Dagens omröstning riskerar att få väldigt negativ påverkan på jobben i hela underleverantörskedjan i bilindustrin. Det skulle i princip tvinga hela industrin in i en dramatisk omställning på rekordtid”, säger Erik Jonnaert, generalsekreterare för ACEA.

Han klagar framför allt på att det inte finns tillräckligt många laddstolpar för att klara av omställningen till eldrift, och det finns heller inget enhetligt system inom EU för att subventionera elbilar.

”Kunderna kan inte tvingas köpa elbilar utan den nödvändiga infrastrukturen eller subventioner på plats”, säger Erik Jonnaert.

Om det faktiskt blir en 40-procentig minskning av utsläppen, som EU-parlamentet röstade för, återstår att se. Nu följer förhandlingar med medlemsländerna.

Annons
Annons
Rulla till toppen