September blev en kaosmånad på grund av WLTP

Nya körcykeln WLTP fick bilförsäljningen att störtdyka i Europa. Audi är speciellt hårt drabbade, minus 56 procent! Tvärt emot de flesta ökade Volvo.
Annons

Alla personbilar som säljs inom EU måste, från och med 1 september, certifieras enligt den nya körcykeln WLTP. Många biltillverkare har inte hunnit utföra alla mätningar och det ledde till en kraftig försämrad försäljning i Europa.

I Storbritannien sjönk bilförsäljningen med 21 procent, i Italien med 25 procent och i Tyskland med hela 31 procent.

För enskilda tillverkare sjönk bilförsäljningen ännu mer. Audi redovisar en minskning med hela 56 procent i Europa, på hemmamarknaden Tyskland sjönk försäljningen med 69 procent.

”Vi hade stora utmaningar under september,” kommenterar Audis försäljningschef Bram Schot. ”Vecka för vecka får vi fler godkända modellalternativ och kundernas respons är positiv. Trots dessa kortsiktiga variationer är vår prognos att vi ligger på ungefär samma nivå, sett till helåret.”

Hela VW Group verkar speciellt hårt drabbade, vilket främst beror på att man har många modellvarianter. Produktionen har fortsatt men i väntan på certifieringen blir klar får bilarna inte säljas. VW Group har därför hyrt in sig på olika parkeringar för att lagra bilar. Volkswagens förhoppning är dock att man snabbt ska kunna öka försäljningen igen och det är storsäljarna som prioriteras, som exempelvis Golf.

Andra biltillverkare som drabbades hårt i september är Honda (-59 procent), Dacia (-51 procent), Renault (-44 procent) och Nissan (-32 procent). Samtliga siffror från Tyskland.

Volvo har drabbats i mindre grad än många av konkurrenterna, då man har relativt få motorvarianter. Under september ökade Volvo Cars försäljningen med 8,4 procent i Europa, jämfört med samma månad förra året.

 

September blev en kaosmånad på grund av WLTP
Jaguarförsäljare i Köln. Foto: Vladimir Rys/Getty Images.
Annons
Annons
Rulla till toppen