Goda tider för kompakta suvar – premiumsegmentet växer så det knakar

Små kompakta suvar tar allt större tugga av marknaden. I takt med premiumtillverkarna satsar allt hårdare på detta segment väntas den tuggan bara bli större.
Annons

Det relativt nya fenomenet premiummodeller i det kompakta SUV-segmentet växer så det knakar. För snart tio år sedan, 2009, var BMW först in på den marknaden med deras X1. Där fick de verka ganska ostört och har egentligen bara haft sällskap av Mercedes GLA och Audi Q3.

Men bland andra Audis Q2, Jaguars E-Pace och Volvos XC40 gör att denna klass nu ökar ordentligt. Redan 2021 kommer det i Europa att ha sålts över 700,000 bilar i detta segment, enligt bilmarknads-analysföretaget LMC. Ställt i relation mot att det 2016 hade sålts strax under 350,000 innebär det en starkt uppåtriktad kurva.

Dessutom har flera andra premiumtillverkare modeller på gång. Lexus UX är snart här och både Range Rover Evoque och Mercedes GLA kommer inom kort i nya tappningar. Dessutom träder Alfa Romeo in på scenen 2022.

Trenden är också att dessa bilar anpassas till elektrifierade drivlinor. Nya Range Rover Evoque som väntas presenteras senare i år ska finnas med laddhybrid-alternativ, något som vi redan ser hos till exempel Mini Countryman och snart även i Volvo XC40.

Annons
Annons
Rulla till toppen