Vi provkör Volvo S60 T8 Polestar Engineered: ”Toksnygg design!”

Joakim Dyredand är i Kalifornien och provkör sportiga Volvo S60, som ju byggs i USA. Designen charmar – men allt är inte bra på S60.
Annons

Vi kopplar upp oss på nätet och får tag på Joakim Dyredand, jetlaggad till näst intill medvetslöshet, men ändå uppfylld av alla intryck. Jocke provkör helt nya Volvo S60 T8 Polestar Engineered tillsammans med internationella motorjournalister.

Var är du, Jocke?

I Santa Monica, Kalifornien. Vi har varit och provkört nya S60 T8 på Mulholland Highway, klassisk väg där Jay Leno och Magnus Walker brukar testa sina bilar. Jag lyckades köra 43 kilometer på eldrift, det är väl godkänt tycker jag.

Hur är Mulholland Highway?

Vacker men dåligt underhållen, precis som de flesta vägar runt Los Angeles. Men det är bra, för då fick chassit bekänna färg. Nya generationen Volvo S60 är betydligt bättre avstämd än gamla V60/S60 Polestar. Men ska man justera Öhlins-dämparna så blir det till att öppna motorhuven och skruva manuellt.

Hur är vädret?

Lite småkallt på nätterna men jättevarmt när solen kommer fram. Helt okey.

Något som överraskat dig positivt?

Baksätet på nya S60. Trots glastak och mina 191 centimeter så kunde jag sitta hyggligt bra i baksätet. Och då hade jag ställt framstolen efter mig själv. Inte illa.

Vi provkör Volvo S60 T8 Polestar Engineered: ”Toksnygg design!”
Joakim Dyredand är i Kalifornien och provkör nya, sportiga Volvo S60 T8 Polestar Engineered.

Något som överraskat negativt?

Avsaknaden av ett tufft motorljud. Den fyrcylindriga motorn låter ganska tunt, och går hårt. I Power-läget öppnas ett spjäll i avgassystemet men inte ens då blir det speciellt högljutt. Volvo påstår att kunderna inte vill ha något mer ljud än så här.

Vad tycker du om designen?

Toksnygg! Polestar-bilarna är svarta, och då göms en del av designen. Men det finns röda bilar här också med R-Design paket och då kommer designen till sin rätt. Jäkligt balla former, det måste jag säga. Flera kollegor här säger att det är segmentets snyggaste bil, och jag kan bara hålla med.

Fick ni några svenska priser?

Nej, de är inte klara. Och det kommer att ta tid innan nya S60 kommer till Sverige. T5-modellen är först ut och den kommer som årsmodell 2020 nästa år.

Något annat som du vill ta upp?

Volvo S60 T8 Polestar Engineered väger med elmotorer och batteripaket in på modiga 2.020 kilo. Och det är i högsta laget, kan jag tycka. Vi provkörde även T6-modellen och fick en massa information i övrigt, men det samlar jag ihop i provkörningsartikeln i tidningen. 

Vi provkör Volvo S60 T8 Polestar Engineered: ”Toksnygg design!”
Svenska versionen av Volvo S60/V60 T8 Polestar Engineered får partikelfilter och därmed lite lägre effekt än i USA, 405 hk och 640 Nm.
Vi provkör Volvo S60 T8 Polestar Engineered: ”Toksnygg design!”
Vi provkör Volvo S60 T8 Polestar Engineered: ”Toksnygg design!”
Annons
Annons
Rulla till toppen