Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda

Plötsligt framstår Dodge Challenger SRT Demon som lite klen med sina 840 hk. Mopar erbjuder nu 1.000 hk jämnt, med potential för mer.
Annons

Beteckningen ”426 Hemi” har en magisk klang för de som gillar muskelbilar och nu är det äntligen nypremiär. På SEMA-showen i Las Vegas visar Mopar – Chryslers tillbehörsföretag – upp den nya ”lådmotorn” Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hp och 950 pound-feet i vridmoment. Omräknat till metriska siffror blir det 1.014 hk och 1.288 Nm.

Hellephant 426 Hemi V8 börjar levereras nästa vår som en eftermarknadsprodukt, en ”crate engine” som det kallas. Eftersom den kompressormatade V8:an inte är en del av en bilmodell behöver den heller inte uppfylla några avgasnormer.

För att underlätta installationen erbjuder Mopar motorstyrning och kabelhärva, lambdasensor, temperatursensor, bränslepumpstyrning samt en digital givare för gaspedalen. Det finns även en sats med passande generator och servostyrning, inklusive drivrem. 1.000 hk utlovas med amerikansk 93 oktan bensin och de som vill använda racebränsle med högre oktantal kan nog höja den siffran en bra bit.

För precis ett år sedan premiärvisade Mopar en liknande Hemi-motor, den så kallade ”Hellcrate” som grundade sig på Hellcat-V8:an med 717 hk (707 hp). Hellcat-motorn är på 6,2 liter, vilket jänkarna benämner som 370 kubiktum. Den nya Hellephant 426 Hemi är alltså betydligt större med en motorvolym på 7,0 liter.

Hellephant 426 Hemi är helt omarbetad jämfört med Hellcat. Alla rörliga delar som vevaxel, vevstakar och kolvar är smidda. Både slaglängd och borrning är större, jämfört med Hellcat, nu 4,0″ i slag (3,58″ i Hellcat) och 4,125″ i borr (4,09″). Motorblocket är gjutet i aluminium, till skillnad mot Hellcat som har gjutjärnsblock.

För att exemplifiera hur Hellephant 426 Hemi kan användas har Chrysler låtit bygga en konceptbil, Dodge Super Charger 1968 Concept. På konceptbilen har man blandat moderna designelement med de klassiska linjerna från -68. Om skärmbreddarna är snygga eller katastroffula lämnar vi till er läsare att bestämma, fälgarna mäter i alla fall 21 tum bak och 20 tum fram med 315 respektive 305 breda däck.

Något pris på Hellephant 426 Hemi får vi inte av Mopar, ännu. Men vi kan utgå från att det blir väsentligt dyrare än de 19.350 dollar som Mopar begär för Hellcat-motorn på 6,2 liter. Då tillkommer motorstyrning och kabelhärva för ytterligare 2.200 dollar.

 

Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Det som inte syns vid en hastig titt är att Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 har ett motorblock i aluminium. Hellcat-motorn har gjutjärnsblock.
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Alla sensorer, givare och annan elektronik finns på motorn och ansluts till kabelhärvan, som som säljs separat. Kunden kan därmed själv välja vilken motorstyrning man vill ha.
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Dodge Super Charger 1968 Concept till höger, med tydliga släktdrag till den moderna Dodge SRT Demon. Originalbilen, som firar 50 i år, till vänster.
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Allt som behövs för att koppla in Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 och därmed få tillgång till 1.000 hk.
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Chrysler Hellephant 426 Hemi V8 med 1.000 hk – i en låda
Annons
Annons
Rulla till toppen