Fortsatt trögt i bilhallarna – men laddbilarna ökar stort

Det nya bonus/malus-systemet gjorde att många bilköpare passade på att slå till före den 1 juli. Efter det har registreringarna av nya bilar gått trögt,...
Annons

Det nya bonus/malus-systemet gjorde att många bilköpare passade på att slå till före den 1 juli. Efter det har registreringarna av nya bilar gått trögt, och det märks även på oktobersiffrorna som precis släppts av branschorganisationen Bil Sweden.

Personbilarna minskade med 28 procent under oktober jämfört med samma period förra året. Men trots det står prognosen på hela 360.000 nya bilar i år fast. Det skulle i så fall innebära det tredje bästa bilåret någonsin.

WLTP orsakar kaos

Förutom bonus/malus har den nya och hårdare WLTP-körcykeln, som alla nya bilar måste använda för att testa förbrukning och utsläpp, ställt till enorma problem för biltillverkarna. Många populära modeller är fortfarande inte testade och får därmed inte säljas.

”WLTP-effekten ser vi inom hela EU där personbilsregistreringarna minskade med 23 procent i september”, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Fortsatt trögt i bilhallarna – men laddbilarna ökar stort
Den nya WLTP-körcykeln ska kompletteras av tester i verklig trafik. Många bilar har ännu inte hunnit testats och får därmed inte säljas.

Mer än var tionde bil laddbar

Då är det roligare att titta på laddbilarna, som fortsätter öka. Elbilar och laddhybrider ökade med 22 procent i oktober och hela 52 procent hittills i år.

De laddbara bilarna utgör nu över elva procent av nyregistreringarna, jämfört med knappt sju procent i oktober förra året. Den siffran skulle vara högre om biltillverkarna inte haft stor brist på framför allt laddhybrider, till följd av att de beställt för få batterier och kört fast i WLTP-testningen.

”Enligt vår bedömning skulle uppgången för laddbara bilar varit större om det inte varit så långa leveranstider. Det är produktionskapaciteten och inte en dämpad efterfrågan som återspeglas i registreringsstatistiken”, säger Mattias Bergman.

Han tycker Sverige trots problemen ligger långt framme i omställningen till eldrift.

”Trots långa leveranstider så håller sig Sverige väl framme när det gäller introduktionen av laddbara bilar på marknaden. Under det första halvåret i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, för andelen laddbara bilar av nyregistreringarna.”

Populäraste modellerna

Topplistan för antal nyregistrerade bilar januari–oktober 2018.

1. Volvo S/V90 (21.220 exemplar)
2. Volkswagen Golf (14.370)
3. Volvo S/V60 (14.082)
4. Volkswagen Passat (12.550)
5. Volvo XC60 (11.837)

Laddtoppen

Topplistan för antal nyregistrerade elbilar januari–oktober 2018…

1. Renault Zoe (1.157 exemplar)
2. Nissan Leaf (1.100)
3. Tesla Model S (698)
4. BMW i3 (427)
5. Hyundai Ioniq Electric (410)

…och motsvarande topplista för laddhybrider.

1. Volkswagen Passat GTE (3.830 exemplar)
2. Kia Optima PHEV (2.236)
3. Mitsubishi Outlander PHEV (2.127)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (2.088)
5. Volvo XC60 T8 (1.799)

Annons
Annons
Rulla till toppen