Tusentals svenska bilar rullar med brandrisk: ”Fick kasta mig ur bilen”

PREMIUM Flera populära BMW-modeller omfattas av ett allvarligt fel som kan leda till motorbrand. Och det går snabbt: på bara några minuter är bilen övertänd. Två månader efter återkallelsen har svenska bilägare inte fått några besked. Samtidigt rullar bilarna vidare på vägarna med risk för brand.
Annons

I augusti gick BMW ut med en återkallelse som fick stor uppmärksamhet. Tusentals bilar ska tillbaka till verkstaden för att kontrolleras för att undvika brandrisk.

Sedan dess verkar inte mycket ha hänt – åtminstone inte enligt de svenska BMW-ägare vi pratat med.

Vi skrev första gången om en brinnande BMW-bil redan i januari 2017. Då var det en BMW 435d xDrive Gran Coupé som började brinna längs E6:an – en bil med bara 1,5 år och 3.000 mil på mätaren. Gaspedalen svarade inte och ägaren märkte hur det började ryka. Några minuter senare var bilen övertänd.

Det värsta enligt ägaren var att han inte blev tagen på allvar av BMW.

”Jag frågar skriftligen och muntligen BMW ungefär tio gånger om inte det är de som ska ersätta mig för detta genom garanti. De svarar inte. BMW vill undersöka bilen innan de kan säga något och hänvisar till olika utredningar av personer som de inte vill nämna vid namn. Så håller det på i över fyra veckor”, sa ägaren då.

En månad senare fick ägaren besked om att ”BMW tagit hand om saken”.

Körförbud i Sydkorea

Drygt ett år senare dök det upp skrämmande rapporter från Sydkorea där flera BMW-ägare råkat ut för motorbrand i modeller med dieselmotor. Där fick flera av bilmodellerna dessutom körförbud.

Då körde BMW igång en återkallelse, eller ”frivillig teknisk kampanj”, som BMW kallar det. I augusti 2018 kom beskedet att BMW återkallar hundratusentals dieselbilar i Europa varav 13.500 i Sverige.

Vid det laget hade motorbränderna också uppmärksammats av SVT, som gjorde inslag om en familj från Falkenberg som fick kasta sig ur bilen när de märkte att den började brinna.

”Min fru och barnen kunde ta sig ut genom dörrarna. Jag fick slänga mig över passagerarsätet för att ta mig ut. Jag kunde inte öppna min dörr eftersom bilar körde i 110 km/h”, sa Daniel Andersson till SVT Nyheter Halland.

Två månader senare, i oktober, utökade BMW den ”tekniska kampanjen” till att omfatta 1,6 miljoner bilar i Europa och Asien, varav 35.000 i Sverige.

Vad är problemet?

Problemet som kan leda till brand innebär att kylaren i det så kallade EGR-systemet kan läcka glykol. Om det bildas glödande partiklar i kombination med värme och sotavlagringar kan de smälta insugsröret och då finns risk för brand.

Tusentals svenska bilar rullar med brandrisk:

Fick kasta sig ur bilen på E4:an – med familj och packning

Vi har pratat med en svensk BMW-ägare som har en 530d xDrive Touring F11, och som tillsammans med sin familj fick skynda sig ur bilen längs E4:an eftersom bilen börjat brinna. Kraften i motorn upphörde och bilen stannade mer eller mindre direkt.

”Vi hade lika gärna kunnat hamna mitt i vägen på E4:an och inte som nu, i vägrenen. Servostyrningen upphör ju när bilen dör. Nu hade vi tur att direkt kunna styra åt sidan innan lågorna slog ut”, säger ägaren.

• Hur har BMW hanterat det här?

”Deras avdelning för kundrelationer ringde i måndags och kollade att allt är okej, att vi får ersättningsbil. Sedan hänvisar han till försäkringsbolaget när det gäller allt praktiskt. I övrigt inga kommentarer eller uttryck att de har kännedom om problemet.”

• Har du fått någon återkallelse?

”Nej. Men verkstaden svarar att min bil omfattas av den så kallade ’tekniska kampanjen’ och säger att det är synd att det inte gått ut någon återkallelse till mig.”

• Hur känns det nu?

”Det var tråkigt att se vår bil brinna upp minst sagt, helt i onödan. Vår dotter tog händelsen hårt men mår bättre nu. Hon tänkte på naturen och djuren som fick giftig rök på sig. Men att behöva kliva ur bilen på E4:an när medtrafikanterna blåser förbi i 110 km/h är inte ofarligt.”

Hyllar medtrafikanterna – motorhuven smält på två minuter

”Två vänliga medtrafikanter erbjöd oss att sitta i deras bil, en av dem spärrade vänster körfält med sin buss som liknade ett utryckningsfordon med saftblandare, han jobbar med asfaltläggning. All heder till honom och brandkårspersonalen! Inom tio minuter från att vi fick kasta oss ur bilen var personal på plats och branden släckt.”

”Det här kunde ha gått riktigt illa om vi haft flera och mindre barn i bilen. Det brann under huven innan vi kom ur och inom två minuter slog lågorna ut och huven var smält.”

Vilka modeller omfattas?

BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, X3, X4, X5 och X6. Enbart modeller med fyr- och sexcylindrig dieselmotor omfattas. Bilarna är tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017.

Tusentals svenska bilar rullar med brandrisk:

Skyller på komponentbrist

Vi har flera gånger sökt BMW för en kommentar om motorbränderna och återkallelsen. Här är svaret vi fick av BMW:s svenska informationschef Peter Maier:

Tusentals svenska bilar rullar med brandrisk:

”BMW AG har genomfört undersökningar och funnit ett fel i ett fåtal produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Exhaust-Gas-Recirculation-modulen (EGR) som används för avgasregleringen, kan i mycket sällsynta fall orsaka onormal värmeutveckling kring motorn.

Vi tar denna fråga på största allvar och våra kunders säkerhet är av yttersta vikt för oss. BMW har därför beslutat att på eget initiativ genomföra en teknisk åtgärd att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter.

Tillgången på delar är reducerad just nu men i takt med att tillgången ökar kommer kunder som omfattas att bli kontaktade brevledes för kontroll och eventuellt utbyte av felande komponenter.”

Här får vi alltså veta att BMW-ägarna får information om att bilen ska kontrolleras först när det finns komponenter att reparera motorn med. När det blir, och hur många svenska ägare som fått sin bil kontrollerad eller uppdaterad, får vi inget svar på.

Annons
Annons
Rulla till toppen