Renaultchefen häktad tio dagar till – en palatskupp från Nissan?

Koncernchefen Carlos Ghosn ville slå samman Renault och Nissan, vilket skulle kräva hårda nypor. Istället var det Ghosn som fick smäll på fingrarna för misstänkt skattefusk, väntar på åtal och upp till tio år i fängelse.
Annons

Renault och Nissan har under nästan 20 år samarbetat och delat ett korsvis ägande. Den dynamiska koncernchefen Carlos Ghosn ville ta nästa steg och sammansmälta de två till ett företag, vilket skulle kräva hårda nypor då Nissans styrelse satte sig på tvären.

Istället var det Carlos Ghosn som fick smäll på fingrarna och i måndags blev frihetsberövad av japanska åklagare. Ghosn misstänks för skattefusk och att ha utnyttjat tillgångar för privat bruk, bland annat hade han låtit Nissan ordna fyra bostäder i Paris, Rio de Janeiro, Amsterdam och Beirut. Den summan som undanhållits från skatt är på cirka 400 miljoner kronor.

Uppgifter från Wall Street Journal berättar att Carlos Ghosn spenderat minst 160 miljoner kronor på att köpa in och renovera sina fyra, privata boenden. Pengarna kom från Nissan nederländska investmentbolag Zi-A Capital BV.

Förutom att använda företagets pengar till egna bostäder sägs det också att Carlos Ghosns äldre syster har skickat fakturor till Nissan för olika konsulttjänster. Bland annat nämns en faktura som rörde Carlos Ghosns bostad i Rio de Janeiro, där systern fakturerade för en halv miljon kronor. Enligt Nissans interna utredning finns det inget som tyder på att systern utfört något arbete.

Enligt japanska media kommer Carlos Ghosn sannolikt att sitta frihetsberövad ytterligare tio dagar innan ett åtal är klart. Straffet kan bli miljonböter eller upp till tio års fängelse.

På torsdag väntas Nissans styrelse sparka Carlos Ghosn från sin post som styrelseordförande. Det skapar i så fall en fördjupad spricka i alliansen, där Nissan styrelse velat ha ett lösare samarbete men Renault sökt fler synergieffekter med mer gemensam utveckling och delad teknik.

Renault äger 43,4 procent av Nissan, som i sin tur äger 15 procent av Renault. Nissan äger även 34 procent av Mitsubishi Motors.

Både den japanska och franska regeringen är väl medvetna om storskalighetens fördelar och har velat gjuta olja på vågorna. Franska staten äger 15 procent av Renault och har vid tidigare tillfällen inte tvekat att använda sin möjlighet att påverka företagets beslut.

Till skillnad mot Nissan vill Renaults styrelse inte klippa banden med Carlos Ghosn, åtminstone inte innan det finns konkreta bevis och eventuellt en dom. Men som frihetsberövad kan Carlos Ghosn inte utöva sitt arbete och han blir därför tillfälligt ersatt av Thierry Bolloré, med samma befogenheter.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen