Skakig bilförsäljning i november – Volvo fortsätter att dominera

Den nya bonus/malus-skatten, som infördes 1 juli, drar fortfarande ner siffrorna, men läget blir allt mera stabilt. Dieselbilarna fortsätter att minska och elbilarna ökar.
Annons

När bonus/malus-skatten infördes 1 juli ritades kartan om totalt. Alla som kunde köpte bil innan 1 juli, vilket starkt påverkat försäljningen därefter – även under november.

När branschorganisationen Bil Sweden redovisar nybilsregistreringen för november syns det några tydliga trender:

Nyregistreringen av personbilar minskade med 20,5 procent.

Andelen elektrifierade bilar ökar och är nu uppe i 11,8 procent av alla nyregistreringar.

Bensinmotorer är återigen på topp (46,9 %), dieslarna är nere på 38,1 procent.

Volvo dominerar och har fyra modeller på 10-i-topp listan, V90 är etta.

Den förväntade ryckighet som förutspåddes med nya skattesystemet håller i sig, ännu så här sent på året. Men även om försäljningen sjönk kraftigt jämfört med fjolårets november så har den totala försäljningen under årets första elva månader bara minskat fyra procent jämfört med samma period 2017.

Allt pekar därför mot att 2018 blir ett mycket bra år, sannolikt det tredje bästa hittills med en förväntad försäljning på cirka 360.000 bilar och lätta lastbilar.

Omställningen till elektrifierade fordon har alltså tagit fart i Sverige och siffrorna skulle sannolikt vara ännu större om inte många inom branschen har leveransproblem. Framför allt är det flera av de stora tillverkarna som saknar laddhybrider.

Under årets nio första månader låg Sverige på tredje plats i Europa när det gäller andelen elektrifierade bilar, med Island och Norge på andra respektive första plats. 

Bil Sweden pressrelease: Fortsatt obalans på fordonsmarknaden i november

Skakig bilförsäljning i november – Volvo fortsätter att dominera
Andelen elektrifierade bilar hade kunnat vara större, om det funnits bilar att leverera. VW Passat GTE får vi vänta på tills sommaren 2019.
Annons
Annons
Rulla till toppen