Autobromssystemens uppgift är ett upptäcka en fara och om föraren inte reagerar på signalen från systemet ska bilen bromsa till stillastående. Den norska tidningen Dinside har undersökt vid vilken hastighet som olika bilars system som tidigast kickar in.
Det blev ett fiasko för Jaguar I-Pace. Systemet i I-Pace klarade inte av att få stopp på bilen förrän vid maximalt 15 km/h. Att jämföra med testvinnaren Hyundai Santa Fe vars system klarade av att stanna bilen helt från 85 km/h.
Märkligt nog för Jaguar är att I-Pace stallkamrat E-Pace:s system kickade in vid 70 km/h. Jaguar hade ingenjörer på plats och de krävde att I-Pace skulle testas igen. Det gjorde den också, med samma dåliga resultat.
Jaguars initiala förklaring till det dåliga resultatet var att när förardörren på I-Pace öppnas, så bryts strömmen till ett antal system och därmed raderas vissa data. När bilen sedan körs igen blir den tvungen att ”lära om sig” när en del system ska användas, bland annat då autobromsfunktionen.
Även Volvo V60 skötte sig bra, med en autobromsaktivering vid 75 km/h, och en delad tredjeplats.
Hela listan på testade bilar:
Hyundai Santa Fe | 85 km/h |
Hyundai Nexo | 80 km/h |
Honda CR-V | 75 km/h |
Volvo V60 | 75 km/h |
Jaguar E-Pace | 70 km/h |
Lexus UX | 70 km/h |
Audi A1 | 65 km/h |
Audi A6 | 65 km/h |
Audi A7 | 65 km/h |
Audi Q8 | 65 km/h |
Lamborghini Urus | 65 km/h |
Peugeot 508 | 65 km/h |
Audi Q3 | 60 km/h |
Citroen C5 Aircross | 60 km/h |
Ford Focus | 60 km/h |
Lexus ES | 60 km/h |
VW Touareg | 60 km/h |
DS7 Crossback | 55 km/h |
Mercedes A-Klass | 55 km/h |
Seat Terraco | 55 km/h |
Kia Ceed | 45 km/h |
Citroën Berlingo | 30 km/h |
Opel Combo | 30 km/h |
Peugeot Rifter | 30 km/h |
Jaguar I-Pace | 15 km/h |