Dåliga resultat för Jaguar I-Pace i autobromstest – Hyundai stora vinnaren

Autobromssystemens uppgift är ett upptäcka en fara och om föraren inte reagerar på signalen från systemet ska bilen bromsa till stillastående. Den norska tidningen Dinside har...
Annons

Autobromssystemens uppgift är ett upptäcka en fara och om föraren inte reagerar på signalen från systemet ska bilen bromsa till stillastående. Den norska tidningen Dinside har undersökt vid vilken hastighet som olika bilars system som tidigast kickar in.

Det blev ett fiasko för Jaguar I-Pace. Systemet i I-Pace klarade inte av att få stopp på bilen förrän vid maximalt 15 km/h. Att jämföra med testvinnaren Hyundai Santa Fe vars system klarade av att stanna bilen helt från 85 km/h.

Märkligt nog för Jaguar är att I-Pace stallkamrat E-Pace:s system kickade in vid 70 km/h. Jaguar hade ingenjörer på plats och de krävde att I-Pace skulle testas igen. Det gjorde den också, med samma dåliga resultat.

Jaguars initiala förklaring till det dåliga resultatet var att när förardörren på I-Pace öppnas, så bryts strömmen till ett antal system och därmed raderas vissa data. När bilen sedan körs igen blir den tvungen att ”lära om sig” när en del system ska användas, bland annat då autobromsfunktionen.

Även Volvo V60 skötte sig bra, med en autobromsaktivering vid 75 km/h, och en delad tredjeplats.

 

Hela listan på testade bilar:

Hyundai Santa Fe 85 km/h
Hyundai Nexo 80 km/h
Honda CR-V 75 km/h
Volvo V60 75 km/h
Jaguar E-Pace 70 km/h
Lexus UX 70 km/h
Audi A1 65 km/h
Audi A6 65 km/h
Audi A7 65 km/h
Audi Q8 65 km/h
Lamborghini Urus 65 km/h
Peugeot 508 65 km/h
Audi Q3 60 km/h
Citroen C5 Aircross 60 km/h
Ford Focus 60 km/h
Lexus ES 60 km/h
VW Touareg 60 km/h
DS7 Crossback 55 km/h
Mercedes A-Klass 55 km/h
Seat Terraco 55 km/h
Kia Ceed 45 km/h
Citroën Berlingo 30 km/h
Opel Combo 30 km/h
Peugeot Rifter 30 km/h
Jaguar I-Pace 15 km/h
Annons
Annons
Rulla till toppen